مخالفت صهیونیست ها با برنامۀ هسته ای صلح آمیز اردن

مخالفت صهیونیست ها با برنامۀ هسته ای صلح آمیز اردن
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 13:17

تصميم دولت اردن در استفاده از انرژي هسته اي به عنوان طرحي ملي، اين روزها در شرايطي بار ديگر مطرح مي شود که مسئولان اين کشور براي توليد انرژي و تصفيه آب، اميد زيادي به آن بسته اند و اين در حالي است كه اردن، 97 درصد از انرژي مورد نياز خود را وارد مي كند و يكي از فقيرترين كشورهاي جهان از لحاظ منابع آبي محسوب مي شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عبدالله دوم پادشاه اردن چندی پيش در مصاحبه با فرانس پرس، بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرده و گفته بود: اسرائيل با برنامه هسته اي اردن به شدت مخالفت مي كند و شركاي اردن را براي جلوگيري از اجراي طرح برنامه هسته اي در اردن زيرفشار گذاشته است. 

عبدالله دوم همچنين در اين مصاحبه، يكي از علل توجه اردن به استفاده از انرژي هسته اي را هزينه سنگين ناشي از قطع گاز وارداتي از مصر اعلام كرد.

لازم به ذکر است پارلمان اردن به علت مشكلات مالي و فني برنامه هسته اي را متوقف كرده و دولت نيز اعلام كرده كه اجراي دوباره برنامه هسته اي، مستلزم حصول اجماع ملي است.

از سوی دیگر، خالد طوقان رئيس سازمان انرژي هسته اي اردن در مصاحبه با خبرگزاري پترا گفت: پادشاه اعلام كرده كه هدف اردن استفاده از انرژي هسته اي، حل مشكل انرژي و آب است. مشكلات انرژي و آب به علت ارتباط مستقيم با توسعه و پيشرفت اجتماعي و اقتصادي از اهميت خاصي در كشورهاي جهان برخوردار است.

طوقان درباره مخالفت طرف هاي خارجي با برنامه هسته اي اردن گفت: اسرائيل با برنامه هسته اي اردن مخالفت مي كند. 

وی افزود: اردن نيروي انساني لازم را براي استفاده از انرژي هسته اي استخدام کرده و آموزش خواهد داد. 

رئيس سازمان انرژي هسته اي اردن تصریح کرد: برخي دولت ها، انرژي هسته اي را در انحصار خود نگه داشته اند و تلاش مي كنند كه كشورهاي منطقه را از دست يابي به انرژي هسته اي صلح آميز محروم كنند.

پربیننده ترین خبرها