آمریکا: توافق واشنگتن و ترکیه برای عملیات منبج تغییر نمی کند

آمریکا: توافق واشنگتن و ترکیه برای عملیات منبج تغییر نمی کند
جمعه 26 مرداد 1397 - 23:30

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، جمعه شب اعلام کرد، عملیات مشترک آمریکا و ترکیه در شهر منبج در شمال سوریه، تحت تاثیر تنش موجود میان واشنگتن و ترکیه قرار نخواهد گرفت.

العالم - آمریکا

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت که این مقام آمریکایی به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

ماه گذشته میلادی وزیران خارجه ترکیه و آمریکا بر سر خروج نیروهای یگان های مدافع خلق ' ی.پ.گ ' از منبج به توافق رسیدند.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا30 تیرماه گذشته اعلام کرده بود، عملیات گشت زنی مشترک نیروهای نظامی آنکارا و واشنگتن در شهر منبج سوریه در آینده ای نزدیک آغاز می شود.

توافق اولیه دو کشور در دیدار کارشناسان ترکیه و آمریکا در آنکارا حاصل شد و وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن توافق به دست آمده را نهایی و امضا کرده و نقشه راه اقدام دو کشور در خصوص منبج را اعلام کردند.

اظهارات این مقام آمریکایی، تنها ساعاتی پس از آن صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» بار دیگر با انتقاد از تداوم بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، آنکارا را به افزایش فشارها تهدیدکرد.

تداوم بازداشت' اندرو برانسون' کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه، طی هفته‌های گذشته، روابط دو کشور را دچار تنش جدی شده است.

این کشیش که متهم به ارتباط با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه‌های تروریستی و نیز جاسوسی برای آمریکا است، به 35 سال زندان محکوم شده است.

ترامپ پیش از آن نیز در واکنش به این حکم، تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را به دو برابر افزایش داد.

این اقدام موجب سقوط ارزش لیر واحد پول ترکیه و واکنش تند مقام‌های ترکیه علیه آمریکا شد، به گونه ای که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری آن با صراحت گفت که حاضر به عقب نشینی از موضع خود نیست.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها