«سی‌ان‌ان»: بمب ائتلاف سعودی که دانش‌آموزان یمنی را کشت، آمریکایی بود+عکس

«سی‌ان‌ان»: بمب ائتلاف سعودی که دانش‌آموزان یمنی را کشت، آمریکایی بود+عکس
شنبه 27 مرداد 1397 - 09:45

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بامداد شنبه تأیید کرد بمب مورد استفاده ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی برای حمله به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمن، توسط آمریکا به عربستان فروخته شده است.

العالم - یمن

یک کارشناس مسائل تسلیحاتی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تأیید کرده بمبی که ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی از آن برای حمله به اتوبوس حامل کودکان یمن استفاده کرده توسط آمریکا به این کشور فروخته شده و وزارت خارجه این کشور مجوز فروش آن به ریاض را صادر کرده است. 

سی‌ان‌‌ان با همکاری خبرنگاران و کارشناسان تسلیحاتی توانسته تأیید کند بمب مورد استفاده در روز ۱۸ مردادماه برای حمله به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی بمب ۵۰۰ پوندی (حدود ۲۲۷ کیلوگرم) «ام‌کی۸۲»، ساخت شرکت «لاکهیلد مارتین» بوده است. 

ائتلاف تحت رهبری عربستان پنجشنبه ۱۸ مردادماه به بازار شهر «ضحیان»، واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس حامل دانش‌آموزان حمله کرد که بر اثر آن دست‌کم ۵۰ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند. شمار زیادی از شهدا کودکان هستند.

یک شاهد عینی به سی‌ان‌ان گفت: «من دیدم که بمب به اتوبوس برخورد کرد. اتوبوس را تکه تکه کرد و بدن آدم‌های داخل آن را به سمت آن ساختمان‌ها پرتاب کرد.»

وی اضافه کرد: «هر جا می‌رفتیم جسد پخش شده بود. داخل گودال محل اصابت بمب یک سر قطع شده بود. وقتی که پیدایش کردیم، من شروع کردم به دویدن. خیلی ترسیده بودم.»

سی‌ان‌ان با انتشار تصویر بالا نوشته یکی از رابطانش در صعده تصاویری از فیلم‌های گرفته شده از ترکش‌های بمب بعد از این حمله در اختیارش قرار داده است.

کارشناسان مسائل تسلیحاتی می‌گویند شماره‌های روی این تکه از بمب تأیید می‌کنند که لاکهیلد مارتین سازنده آن بوده است.  

به نوشته سی‌ان‌ان، این بمب شباهت زیادی با بمب دیگری دارد که ائتلاف سعودی اکتبر سال ۲۰۱۶ از آن علیه شرکت‌کنندگان در یک مراسم ترحیم استفاده کرد. در آن حمله ۱۵۵ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

مارس همان سال هم حمله با بمب «ام‌کی‌۸۴» آمریکایی به بازاری در یمن به کشته شدن ۹۷ نفر دیگر منجر شده بود.  

دولت آمریکا بعد از حمله به مراسم ترحیم، فروش بمب‌های هدایت‌شونده به رژیم سعودی را ممنوع اعلام کرد. اما با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور امریکا این ممنوعیت برداشته شد. 

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست به تازگی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است. 

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها