ینی‌شفق: ریاض از تروریسم در سوریه حمایت می‎کند

ینی‌شفق: ریاض از تروریسم در سوریه حمایت می‎کند
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 05:48

روزنامه «ینی شفق» ترکیه، با پرداختن به موضوع کمک 100 میلیون دلاری عربستان سعودی به مناطق شمالی سوریه، ریاض را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد.

العالم-عربستان

در حالی که سفارتخانه عربستان سعودی در واشنگتن گفته بود 100 میلیون دلار به گروه‌های فعال در شمال سوریه کمک کرده است، ترکیه این اقدام را حمایت از شبه‌نظامیان کُرد و در تقابل با منافع خود می‌داند.

روزنامه «ینی شفق» با متهم کردن عربستان سعودی به حمایت از گروه‌های تروریستی در شمال سوریه، نوشت: «این کمک‌های مالی به سمت شهرهایی مانند رقه که در تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه است، روانه خواهد شد».

بخش بزرگی از نیروهای دموکراتیک سوریه را شبه‌نظامیان کُرد عضو «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) تشکیل می‌دهند. دولت ترکیه اما مدعی است که ی.پ.گ شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بوده و یک گروه تروریستی است.

شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه عمدتا تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و لوجستیکی آمریکا هستند. سفیر عربستان سعودی در آمریکا، اختصاص دادن 100 میلیون دلار به شمال سوریه را نشانه همکاری نزدیک ریاض و واشنگتن اعلام کرده است.

آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.

ایالات متحده همچنین شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث تروریست‌ها می‌داند اما همین مسئله باعث بروز تنش‌های شدیدی با ترکیه شده است. آنکارا، واشنگتن و کُردهای شمال سوریه را به تلاش برای ایجاد یک «دولت تروریستی» در مرزهای ترکیه متهم کرده و حتی برای ممانعت از به وقوع پیوستن این طرح، دو بار عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه اجرا کرد.

 

پربیننده ترین خبرها