در دیدار با دبیرکل اوپک عنوان کرد

غریب‌آبادی: اوپک تلاش کند سازمانی غیرسیاسی بماند

غریب‌آبادی: اوپک تلاش کند سازمانی غیرسیاسی بماند
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 10:17

نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت کرده و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد.

العالم - ایران / سیاسی

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک در مقر این سازمان ملاقات و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین درخصوص همکاری‌های فیمابین و همچنین آخرین وضعیت بازار نفت به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.
دبیرکل اوپک در این دیدار اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده‌ای را در راهبری اوپک ایفاء کرده و در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

 

بارکیندو همچنین افزود: ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و در روند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، از جمله ایران، از برنامه های اصلی ماست.

دبیرکل اوپک همچنین گفت: حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان نیز در این دیدار متقابلا بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تاکید کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت همگرایی بین اعضاء برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفاء کرده است.

غریب‌آبادی افزود: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین‌الملل و بازار انرژی، مهم است که این سازمان با حفظ میراث و سرمایه گرانقدر خود که همانا استقلال و حرفه‌ای‌گری است، تلاش کند تا همچنان سازمانی غیر سیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوء استفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

وی همچنین تاکید کرد: تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به دقت توسط کشورهای عضو اجراء شده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضاء نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود. 
سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در این ملاقات، به اقدامات یکجانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی روبرو شده است.

وی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و اصولا مجوزی هم از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست.

غریب‌آبادی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت کرده و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد

پربیننده ترین خبرها