با اشاره به کودتا علیه مصدق

ظریف: آمریکا دیگر نخواهد توانست ایران را تحت سلطه درآورد

ظریف: آمریکا دیگر نخواهد توانست ایران را تحت سلطه درآورد
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 14:37

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به کودتای تحت حمایت آمریکا علیه دولت «محمد مصدق»، نوشت واشنگتن امروز هم به دنبال تحت سلطه درآوردن ایران است، اما به این هدف نخواهد رسید.

العالم - ایران / سیاسی

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، گفت ایالات متحده امروز هم تلاش می‌کند بار دیگر ایران را تحت سلطه درآورد، اما این اتفاق نخواهد افتاد.

وی در توییتر نوشت: «۶۵ سال پیش، ایالات متحده دولت دموکراتیک منتخب مردمی دکتر مصدق را سرنگون کرد و با احیای یک دیکتاتوری، برای ۲۵ سال پس از آن ایرانی‌ها را تحت سلطه قرار داد. امروز هم یک «گروه اقدام» آرزوی انجام همین کار را از طریق فشار، دادن اطلاعات غلط و عوام‌فریبی دارد. هرگز دوباره تکرار نخواهد شد.»

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد برای هماهنگی اقدامات دولت این کشور علیه ایران، یک «گروه اقدام ایران» تشکیل داده است. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که پیش از این رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) بود، در ماه‌های گذشته به صورت علنی از بروز ناآرامی در ایران حمایت کرده و گفته تلاش می‌کند تا فشاری همه‌جانبه به ایران وارد کند.

«جیکوب هورنبرگر» موسس و مدیر اندیشکده آمریکایی «بنیاد آینده آزادی» هم پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هدف تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تغییر نظام ایران و روی کار آوردن حکومتی همسو با واشنگتن توصیف کرده بود.

وی گفته بود: «مقام‌های ساختار امنیت ملی ایالات متحده هرگز مردم ایران را به دلیل آنکه در انقلاب سال ۱۹۷۹ شاه را که طرفدار ایالات متحده بود، از قدرت کنار زدند، نبخشیده‌اند. هدف تحریم‌های بی‌رحمانه امروز علیه ایران هم همین است، اینکه آنقدر رنج و دشواری اقتصادی به مردم ایران تحمیل کنند تا یک دیکتاتور طرفدار ایالات متحده بر ایران حاکم شود.»

پربیننده ترین خبرها