سردار طلایی نیک در جمع خبرنگاران:

باور 373 پس از تست نهایی عملیاتی خواهد شد/ این سامانه موشکی فراتر از سامانه S300 است

باور 373 پس از تست نهایی عملیاتی خواهد شد/ این سامانه موشکی فراتر از سامانه S300 است
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 12:53

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع گفت: سامانه موشکی باور 373 فراتر از سامانه S300 پس از تست نهایی عملیاتی خواهد شد.

العالم _ ایران / سیاسی

سردار رضا طلایی نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در حاشیه نشست امروز پارلمان در جمع خبرنگاران و تشریح نشست غیرعلنی صبح امروز خانه ملت که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی برگزار شد اظهار داشت: در جلسه امروز گزارش مبسوطی از سوی وزیر دفاع ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه وزیر دفاع به برخی از پروژه‌ها و سامانه‌ها اشاره و همچنین اعلام کرد که سامانه موشکی باور 373 فراتر از سامانه S300 در حال حاضر در مرحله تست قرار دارد و پس از تست نهایی عملیاتی خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع ادامه داد: این سامانه در صنعت دفاعی قابلیت فنی و تولیدی بالاتر از S300 خواهد داشت.

وی با اشاره به تحلیل وزیر دفاع در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: بر اساس این تحلیل، با توجه به شرایط حساسی که منطقه و جهان در آن قرار گرفته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در یک پیچ تاریخی قرار داریم، آثار و تحولات ناشی از این شرایط را به دقت رصد می کنیم و به طور ویژه تحولاتی را که در حوزه دفاعی منطقه رخ می دهد نیز به دقت پایش می کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع با اشاره به افزایش رقابت و چالش های منطقه ای و مداخله قدرت های فرامنطقه ای، تصریح کرد: به همین نسبت نیروهای مسلح و دفاعی کشور توانسته اند با ارتقای قدرت خود به مؤلفه های موثرتری از بازدارندگی دست یابند؛ به گونه ای که با وجود افزایش موج ایران هراسی، شاهد تهدید جدی علیه کشور نیستیم.

طلایی نیک با اشاره به بخش دیگری از گزارش ارائه شده از سوی وزیر دفاع گفت: به موازات افزایش قدرت سخت و نرم در صنایع دفاعی کشور، در یک سال گذشته با ۱۰ کشور از قدرت های منطقه ای و جهانی، «دیپلماسی دفاعی» در پیش گرفته شده و مذاکرات دوجانبه با این ۱۰ کشور از قابلیت های این وزارتخانه بوده که به پیشبرد دیپلماسی کشور نیز کمک کرده است.

وی با اشاره به حوزه های ارتقای توانمندی های دفاعی کشور که در گزارش امروز وزیر دفاع به آنها اشاره شده، تصریح کرد: حوزه توان موشکی مهمترین بخش است که نمایندگان در جریان ارتقای کیفیت و دقت نقطه زنی و رادارگریزی و هوشمندسازی موشک های کشور قرار گرفته اند؛ همچنین حوزه پدافند دفاعی نیز مورد بررسی قرار گرفت که در این خصوص برخی سامانه ها از جمله سامانه «باور ۳۷۳» که فراتر از سامانه «اس ۳۰۰» است، در مرحله تست قرار دارد و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع ادامه داد: همچنین حوزه های رزم دریایی، هوایی و زمینی و پشتیبانی از نیروهای انتظامی و مرزبانی کشور از دیگر بخش های گزارش وزیر دفاع به نمایندگان مجلس است؛ در حوزه راداری و سامانه های جنگ الکترونیک و اپتیک نیز پیشرفت های شگفت انگیزی حاصل شده که به اطلاع نمایندگان رسید.

طلایی نیک با اشاره به استفاده از ظرفیت های مازاد صنایع دفاعی کشور در بخش های غیرنظامی گفت: این ظرفیت ها شامل تجهیزات ریلی، فرودگاهی، نفت و گاز، انرژی های تجدیدپذیر و نو و تجهیزات پزشکی است که گزارش آن امروز به نمایندگان محترم ارائه شد.

وی افزود: هواپیمای جت جنگنده پشتیبانی نزدیک، به عنوان یکی از دستاوردهای دفاعی کشور فردا رونمایی می شود و این هفته به پرواز درخواهد آمد و این یکی از قابلیت های ارزشمند صنایع دفاعی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از خدمات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که گزارش آن به نمایندگان مجلس ارائه شده، اظهارداشت: در حوزه حفاظت از محیط زیست، تجهیزاتی به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان پیش بینی شده که در اختیار دستگاه های ذیربط قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر دفاع گفت: طبق قانون، میزان حقوق و مزایای کارکنان لشگری باید ۲۰ درصد بیشتر از کارکنان کشوری باشد و این از قبل  انقلاب تاکنون وجود داشته، اما در حال حاضر به دلیل محدودیت های بودجه ای ۱۵ درصد کسری داریم که قرار شد با کمک نمایندگان مجلس این عدد برای سال های بعد تامین شود.

طلایی نیک اضافه کرد: همچنین امسال ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری هزینه شده و مطالبات بازنشستگان به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می شود.

وی به حکم قانون برنامه توسعه برای اختصاص سالانه ۵ درصد از بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قدری با این عدد فاصله داریم اما باید از مجلس و دولت تشکر کنیم که امسال رقم مناسبی برای نزدیک شدن به این حدنصاب اختصاص دادند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع همچنین از در دست اجرا بودن ۱۹ پروژه انتقال پادگان ها و تأسیسات نظامی به بیرون از شهرها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳ موضوع مرتبط با نیروهای مسلح در دستور کار کمیسیون های دولت قرار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

طلایی نیک اظهارداشت: وزیر محترم دفاع در جلسه غیرعلنی امروز از نمایندگان خواست تا در خصوص سه لایحه مطرح در مجلس، تسریع در رسیدگی صورت بگیرد که شامل لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، لایحه اصلاح قانون نحوه به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح و لایحه اصلاح قانون نحوه به کارگیری خانه ها و اماکن سازمانی نیروهای مسلح می شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها