در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه لبنان؛

لاوروف: باید تلاش کنیم تا لبنان به صحنه‌ای برای بازی طرف‌های مختلف تبدیل نشود

لاوروف: باید تلاش کنیم تا لبنان به صحنه‌ای برای بازی طرف‌های مختلف تبدیل نشود
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 15:03

وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام اینکه میان مسکو و بیروت در برخی موضوعات منطقه‌ای دیدگاه مشترک وجود دارد، گفت باید لبنان از تبعات جنگ سوریه دور نگه داشته شود.

العالم - آسیا

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که به روسیه رفته با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» دیدار کرد  و پس از آن دو طرف کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند. 

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، لاوروف در این کنفرانس گفت در دیدار با وزیر خارجه لبنان بر ضرورت تعمیق روابط میان بیروت و مسکو تأکید شد.

وی افزود: لبنان و روسیه در برخی از مسایل منطقه، دیدگاهی مشترک دارند، باید تلاش کنیم تا لبنان به صحنه‌ای برای بازی طرف‌های مختلف تبدیل نشود و باید این کشور را از تأثیرات بحران سوریه دور نگاه داریم.

لاوروف اضافه کرد که طی ماه گذشته میلادی حدود هفت هزار آواره سوری به کشورشان بازگشته‌اند و مسکو بر ادامه این روند امیدوار است. 

وی همچنین افزود برخی طرف‌ها در مسیر بازگشت آوارگان به سوریه و نیز بازسازی سوریه سنگ‌اندازی می‌کنند.

وزیر خارجه لبنان هم گفت طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری از لبنان به کشورشان، پوشش سیاسی و معنوی لازم برای تشویق در این رابطه را به وجود آورده است.

وی افزود: موضع لبنان موافق با بازگشت سریع  و امن آوارگان سوری به کشورشان و بدون ارتباط دادن این موضوع با راه‌حل سیاسی برای سوریه است، ما برای موفق شدن طرح روسیه درباره بازگشت آوارگان تلاش می‌کنیم.

جبران باسیل ادامه داد: ایده‌هایی درباره بازگشت آوارگان مطرح کردیم که از جمله آنها جدا کردن آوارگان ناشی از مسایل اقتصادی با آوارگان ناشی از مسایل امنیتی است. 

وی تصریح کرد لبنان باید سکویی برای بازسازی سوریه و نیز حیات خلوت این عملیات باشد. 

ماه گذشته (تیرماه) وزارت دفاع روسیه چندی پیش اعلام کرد که مراکز ویژه پذیرش و پناه دادن به آوارگان سوری (در سوریه) ایجاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش «الجمهوریه»، این طرح غیررسمی با عنوان «روسیه و بازگشت آوارگان سوری» و چگونگی «کمک به کشورهای میزبان آوارگان مانند ترکیه، لبنان و ادرن» از چهار صفحه تشکیل شده و مضمونش این است که مسکو پس از اعلام پیروزی بر تروریسم، نقشی مهم در این زمینه و در چارچوب روند سیاسی بازی کند تا مردم سوریه بتوانند به خاک خود بازگردند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها