تحلیل روز/

ادامه شوی تبلیغاتی صهیونیست ها برای یارکشی علیه ایران

ادامه شوی تبلیغاتی صهیونیست ها برای یارکشی علیه ایران
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 15:14

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای همراهی  و همسویی بشتر  با رژیم صهیونیستی علیه  جمهوری اسلامی ایران به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با جان بولتون گفت: می‌توانم به جرأت بگویم که تو هم در پستت و هم خارج از آن "دوست واقعی اسرائیل و حامی بزرگ ائتلاف آمریکا و اسرائیل" هستی. جان بولتون از ایران ستیزان معروف آمریکا و چهره ای بسیار نزدیک به لابی صهیونیسم  در آمریکا است.  او  در دوره اول ریاست جمهوری جورج بوش نماینده آمریکا در سازمان ملل بود و از حمله نظامی به ایران حمایت می کرد. در دوران باراک اوباما نیز او از مخالفان سرسخت مذاکرات گروه 1+5  بود و همراه با بنیامین نتانیاهو کارشکنی بسیاری برای شکست مذاکرات می کرد.

الگو ها و کنش های رفتاری جان بولتون در  موارد زیادی  همسو با ترامپ است و همین همسویی دلیل اصلی انتصاب او به جای مک مستر به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا بوده است. مخالفت با برجام و اصرار برای خروج آمریکا از این توافق، از مهمترین و در عین حال بارزترین موارد همسویی جان بولتون با ترامپ است  سیاست ستیز با ایران، تلاش برای برای براندازی جمهوری اسلامی، بخشی از رفتارهای تهاجمی جان بولتون است. مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی درباره موضوعات مختلفی که از دل مشغولی های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می شود مذاکره کرد. موضوع ایران یکی از مهمترین دل مشغولی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. بولتون و نتانیاهو اکنون که آمریکا از توافقنامه جامع هسته ای خارج شده به دنبال جلب همراهی کشورهای جهان در پیوستن به آمریکا در بازگرداندن تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

   اما تاکنون به غیر از چند کشور عربی وابسته به آمریکا و همسو با رژیم صهیونیستی در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری در جهان به صورت آشکار به درخواست نتانیاهو برای پیوستن به تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ مساعد نداده است. نتانیاهو تلاش بسیاری کرد که جمهوری اسلامی ایران را ناقض توافقنامه هسته ای دانسته و تهدیدی برای منطقه معرفی کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکنون چندین شوی تبلیغاتی درباره دسترسی به اسنادی درباره فعالیت های هسته ای ایران در بعد نظامی انجام داد تا بلکه بتواند ادعاهای خود را توجیه کند . اما این شوی تبلیغاتی به غیر از جریان ایران ستیز در کاخ سفید نتوانست حتی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را اقناع کند. 19 نفر از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا با هشدار درباره توسل به اسناد اسرائیل درباره ایران، این اسناد را «جعلی» خواندند. آنها در یادداشتی خطاب به دونالد ترامپ نوشتند: تل‌آویو در تلاش است تا با استفاده از اطلاعات جعلی، واشنگتن را به تقابل با ایران سوق دهد. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو ضمن تاکید بر این که «ایران تحت معتبرترین رژیم راستی آزمایی هسته ای جهان قرار دارد» خاطرنشان کرد: «توافق سال ۲۰۱۵ مبنای پیشرفتی بسیار مهم در زمینه این راستی آزمایی بوده است.» 

نتانیاهو که نتوانست پیرامون برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی اهداف ضد ایرانی خود را پیش ببرد اکنون با طرح تهدید برنامه های موشکی و نفوذ منطقه ای ایران به دنبال یارگیری علیه ایران است و در این حرکت جان بولتون نیز او را همراهی می کند. برنامه های موشکی جمهوری اسلامی ایران  در چارچوب استراتژی دفاع ملی برای رفع هرگونه تهدید و در حکم بازدارندگی است . ایران در چهل سال گذشته همواره در معرض جنگ و تهدید قرار داشته است پس از جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران تهدیدت نظامی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است. جمهوری اسلامی ایران ضامن صلح و ثبات و امنیت در منطقه است و تلاش هفت سال گذشته ایران در کمک به دولتهای عراق و سوریه در مبارزه با جریانهای تکفیری و تروریستی گویای همین واقعیت است. نتانیاهو و تیم ایران ستیز در کاخ سفید و چهره شاخص آن جان بولتون به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیات در منطقه هستند . در حالیکه این آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که تهدید برای ثبات وامنیت منطقه هستند . «استفان والت» (Stephen Walt)، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «هاروارد» در  مجله «فارن پالیسی» نوشت: نیم نگاهی به نتایج سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه نشان می‌دهد کاهش نفوذ آمریکا جای نگرانی ندارد، چرا که هرکجا ردپای آمریکا دیده می‌شود، خشونت، افراط‌گرایی و ظهور دیکتاتوری نوین نیز وجود دارد. «والت» در این یادداشت با بیان اینکه «نفوذ آمریکا در منطقه تاکنون تقریباً به طور کامل آثار منفی به دنبال داشته است»، ظهور داعش و هزاران کشته را از نتایج جنگ سال 2003 آمریکا علیه عراق می‌داند. 

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها