روسیه: آمریکا نمی خواهد پناهجویان سوری به خانه بازگردند

روسیه: آمریکا نمی خواهد پناهجویان سوری به خانه بازگردند
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 16:51

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رفتار آمریکا درباره بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان گفت که ایالات متحده در مساله بازگشت مهاجران سوری به میهن خود موضع مخرب اتخاذ کرده است.

العالم ـ اروپا

سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد که آمریکا از مشارکت دربازسازی سوریه خودداری می کند و این کشور سعی دارد بطور غیر مستقیم مانع از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شود. 
وی با یادآوری اینکه «استفان دی میستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه چند روز پیش در واشنگتن با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد، اظهار داشت: وزارت خارجه آمریکا در پایان این مذاکرات در بیانیه ای صحبت درباره بازسازی سوریه را زودهنگام خواند.
لاوروف در ادامه با بیان اینکه روسیه به روند بازگشت پناهجویان سوری از لبنان به کشورشان کمک خواهد کرد، افزود: مرکز پذیرش و توزیع پناهجویان در سوریه که توسط روسیه ایجاد شده است، هر روز درباره مناطقی از سوریه که آماده پذیرش مهاجران به خانه های خود هستند، گزارش می دهد.
وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: تنها در یک ماه گذشته بیش از هفت هزار پناهجوی سوری از لبنان راهی میهن خود شدند؛ روسیه تلاش بیشتری در این زمینه خواهد کرد.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که لبنان نباید گرفتار بازی های ژئوپلیتیکی و درگیر بحران سوریه شود و ما با طرف لبنانی اتفاق نظر داریم که این کشور نباید هدف مداخله های خارجی قرار گیرد و پیامدهای بحران سوریه ازجمله مساله پناهجویان سوری بر وضعیت این کشور تاثیر بگذارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که با طرف لبنانی، درباره دورنمای تحکیم همکاری های دو کشور در مسائل امنیتی و بازگشت مناسب پناهجویان سوری به کشور خود گفت وگو کردیم.
به گزارش ایرنا، پرونده بازگشت آوارگان سوری مهمترین موضوع گفت و گوهای امروز جبران باسیل با سرگئی لاوروف در مسکو بود چرا که کرملین حدود یک ماه پیش (پس از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند) طرحی را برای بازگشت حدود هفت میلیون آواره سوری به کشورشان تهیه کرد که از لبنان آغاز شده است، کشوری که مدعی است پذیرای یک و نیم میلیون آواره سوری شده است. 
براساس طرح گام به گام مسکو، قرار است در مرحله نخست 890 هزار آواره سوری از لبنان به سوریه بازگردند. 
لبنان که به دنبال خروج هرچه زودتر پناهجویان سوری از این کشور است، اخیرا بر سر کند شدن روند بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان با کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل اختلاف پیدا کرده است. 
کمیساریای عالی پناهجویان معتقد است که هنوز زیرساخت های کافی برای بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم نیست. 
بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان نشان دهنده پایان یافتن جنگ هشت ساله در سوریه، پیروزی برای دولت قانونی این کشور و متحدان آن همچون روسیه و ایران به حساب می آید و باعث می شود تا روند عمران و آبادانی این کشور شتاب بیشتری بگیرد. 

پربیننده ترین خبرها