دیکتاتور خودشیفته؛ نبرد با رسانه ها و جامعه اطلاعاتی آمریکا

دیکتاتور خودشیفته؛ نبرد با رسانه ها و جامعه اطلاعاتی آمریکا
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 11:33

"دیکتاتوری خودشیفته و انتقام‌جو" لقبی است که "جان برنان" (John Brennan) رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جدال و نبردی تنگاتنگ با دونالد ترامپ به وی داده است، نبردی که منجر به محرومیت وی از دسترسی به برخی امکانات با دستور مستقیم ترامپ شد.

العالم ـ گزارش

جدال دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با جامعه اطلاعاتی این کشور، افزون بر ایجاد یک چالش جدید در عرصه سیاست داخلی آمریکا، چشم انداز پرمخاطره ای را برای سال های باقیمانده از دوران ریاست جمهوری وی به تصویر می کشد.

رفتارهای خارج از "اصول اخلاقی" (peransip) و "انضباط" (discipline) سیاسی ترامپ، در بعد داخلی و خارجی مشکلات متعددی برای وی رقم زده و به تایید تحلیلگران طی حدود 550 روز ریاست جمهوری، روزی نبوده که ترامپ دست به جنجال آفرینی و حاشیه سازی نزده باشد. 
اگر ترامپ با اقداماتی از جمله بر هم زدن معاهده آب وهوایی پاریس، خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، اعلام جنگ تجاری با اروپا و اعمال تحریم های یکجانبه اقتصادی علیه برخی کشورها جامعه جهانی را به چالش کشانده، در بعد داخلی نیز با برخورد با جامعه رسانه ای و به تازگی مقابله با جامعه اطلاعاتی آمریکا جنجال تازه ای به پا کرده است. 
جنجال جدال رئیس جمهوری آمریکا با جامعه اطلاعاتی این کشور، در بالا گرفتن درگیری لفظی وی با "جان برنان" (John Brennan) رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) - Central Intelligence Agency - ریشه دارد که اکنون با دستور ترامپ به لغو دسترسی برنان به اطلاعات طبقه بندی شده، وارد فاز دیگری شده است. 
جنگ لفظی برنان با ترامپ
گرچه بر اساس اصول حاکم بر عرصه سیاسی آمریکا، کمتر پیش آمده رئیس جمهور یا مقامی از دولت قبل به انتقاد و لفاظی علیه دولت مستقر مگر در موارد خیلی خاص بپردازد، اما به نظر می رسد این اصول در دوره ریاست جمهوری ترامپ کم رنگ شده و برخی مقامات دولت پیشین ابایی از انتقاد بی پرده و گاه هتاکانه نسبت به هیات حاکمه کنونی آمریکا و بویژه شخص ترامپ ندارند. 
نمونه این مقامات جان برنان 63 ساله و رئیس سابق سازمان سیا است که از ابتدای آغاز به کار دولت جمهوریخواه، قفل از زبان برداشت و جنگ لفظی با ترامپ را آغاز کرد. 
برنان به مدت چهار سال (8 مارس 2013 – 20 ژانویه 2017) در دولت هشت ساله "باراک اوباما" رئیس جمهوری دمکرات آمریکا، ریاست سازمان سیا را برعهده داشت. 
بازدید ترامپ در نخستین روز کاری خود در مقام ریاست جمهوری در اواخر سال 1395 از سازمان سیا در منطقه "لانگلی" ایالت ویرجینیا که برخلاف انتقادات مکرر وی از این سازمان صورت پذیرفت، بابی برای بیان انتقاد از سوی برنان نسبت به رئیس جمهوری آمریکا گشود. 
ترامپ در جمع کارکنان سیا، خود را فردی باهوش توصیف کرد که این اظهارات با خشم و عصبانیت برنان روبرو شد و وی در گفت وگو با شبکه "ان.بی.سی" تصریح کرد: واقعا از این رفتارها عمیقا متاسف، خجالت زده و عصبانی هستم. 
وی همچنین در این گفت وگو افزود: زمانیکه باراک اوباما برای اولین بار در سال 2009 میلادی از سازمان سیا بازدید کرد، طی سخنانی از اهمیت فعالیت افسران سازمان سیا سخن گفت و به آنها گفت که به کمکشان نیاز دارد. اما ترامپ برعکس اوباما تلاش کرد تا در مورد اینکه چگونه از سازمان سیا حمایت خواهد کرد، با لحنی شوخی بگوید. 
اما چند روزی از این اظهارات تند نگذشته بود که این بار رئیس سابق سازمان سیا، نوک تیز پیکان انتقادات خود را متوجه فرمان ضدمهاجرتی ترامپ علیه مردم چند کشور اسلامی کرد و به او نسبت به پیامدهای اجرای این فرمان هشدار داد. 
برنان فروردین سال گذشته در گفت وگو با شبکه خبری "بی بی سی"، فرمان ضد مهاجرتی را برای امنیت ایالات متحده غیرسازنده، نادرست و ساده انگارانه عنوان کرد و گفت: فکر نمی کنم این کار به بهبود امنیت کشور ما ‏کمک کند.‏ 
رئیس سابق سازمان سیا بار دیگر به رویارویی ترامپ با سازمان های اطلاعاتی آمریکا حمله کرد و افزود: این کار باعث ‏تضعیف روحیه و عضوگیری در این نهادها می شود.‏ 
انتشار گزارش مقام های اطلاعاتی آمریکا در 21 دی سال گذشته مبنی بر دخالت مسکو در انتخابات و نیز اینکه روسیه اطلاعات رسوا کننده شخصی و مالی در مورد ترامپ در اختیار دارد، فرصت جدیدی در اختیار برنان برای انتقاد از ترامپ قرار داد. 
پیرو انتشار این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی آن را «جعلی» عنوان کرد و نوشت: رسانه‌‎ها قصد تخریب سیاسی وی را دارند. 
ترامپ در این توئیت تصریح کرد: درز اسناد از سوی نهادهای اطلاعاتی منجر به این شده تا برخی رسانه‌های خبری آمریکایی ادعاهای بی‌پایه و اساسی را منتشر کنند مبنی بر اینکه روسیه اطلاعات رسواکننده‌ای درباره من در اختیار دارد. 
وی افزود: فکر می‌کنم این شرم‌آور است که نهادهای اطلاعاتی این اجازه را داشته باشند تا هر اطلاعات نادرست و جعلی را منتشر کنند. این شرم‌آور است. این چیزی است که آلمان نازی انجام می‌داد. 
متعاقب این توئیت، برنان به ترامپ هشدار داد روسیه را تبرئه نکند و مراقب حرف هایی که می زند باشد. 
رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه با شبکه خبری "فاکس نیوز" گفت: بداهه‌گویی چیزی نیست که حافظ منافع امنیت ملی ما باشد. بنابراین وقتی او سخن می‌گوید یا واکنشی نشان می‌دهد، باید از این مسئله اطمینان یافت که او متوجه است تأثیر آن (صحبت‌ها یا واکنش‌ها) بر ایالات ‌متحده می‌تواند بسیار عمیق باشد. 
برنان افزود: مساله چیزی فراتر از آقای ترامپ است. این مساله مربوط به ایالات‌ متحده آمریکا است. 
وی همچنین با ابراز خشم نسبت به تشبیه کردن نهادهای اطلاعاتی آمریکا به آلمان نازی از سوی ترامپ گفت: این مساله که ترامپ به نهادهای اطلاعاتی امریکا اعتماد ندارد، چه پیامی برای جهان خواهد داشت؟ 
اما انتقادات تند و صریح برنان از ترامپ به این موارد محدود نشد و اخراج "اندرو مک کیب" از معاونت پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی)، صحنه ای برای مواجهه برنان و ترامپ فراهم کرد. 
رئیس جمهوری آمریکا اسفند سال گذشته اندرو مک کیب را دو روز پیش از بازنشستگی از این سمت اخراج کرد. 
ترامپ پس از برکناری مک کیب در توئیتی نوشت: اخراج اندرو مک کیب روز بزرگی برای زنان و مردان سخت کوش اف.بی.آی و روز بزرگی برای دموکراسی به شمار می آید. جیمز کومی مقدس نما رئیسش بود و مک کیب را همچون موم در دستان خود داشت. او همه چیز را درباره دروغ پردازی و فسادی که در رده های عالی اف.بی.آی در جریان است می دانست. 
برنان نیز در واکنشی تند به این اقدام توئیت کرد: هنگامی که گستره کامل رشوه خواری، پستی و فرومایگی اخلاقی و فساد سیاسی تو آشکار شود، همچون عوام فریبی رسوا شده به همان جایی که حق توست یعنی زباله دان تاریخ خواهی پیوست. شاید اندی مک کیب را سپر بلا قرار داده باشی، اما نمی توانی آمریکا را نابود کنی ... آمریکا در برابر تو به پیروزی خواهد رسید. 
این درحالی بود که مک گیب در گفت وگو با رسانه ها، اخراج خود را به عنوان بخشی از جنگ جاری بین دولت ترامپ و اف.بی.آی و بررسی پرونده تبانی ترامپ با روسیه عنوان کرد. 
برنان همچنین در میانه اسفند سال گذشته، در گفت وگو با شبکه خبری "ام.اس.ان.بی.سی" زبان به انتقاد از ترامپ گشود و گفت: دونالد ترامپ به خاطر ویژگی های شخصیتی بی ثبات و فقدان تجربه در واکنش به مسائل بین المللی پیش رو با دشواری های زیادی روبرو است. 
وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا برای به دست گرفتن فعالیت‌های مربوط به فرماندهی کل به ویژه در رویارویی با تهاجم‌های رو به رشد نظامی از سوی کره شمالی و روسیه ناکام مانده است. 
رئیس سابق سازمان سیا ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که ترامپ کارآمدی و تجربه کافی را در رویارویی با مسائلی که برای کشور به وجود آمده، ندارد و فکر می‌کنم که باید کاری کرد. کشور ما به اعتمادی نیاز دارد تا بتواند با افرادی چون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که قدرت‌نمایی نظامی می‌کند، روبرو شود. با کشوری چون کره شمالی روبرو شود و با آن مقابله کند. اگر کسی دارای شخصیتی بی‌ثبات، بی‌تجربه و ناکارآمد را در کاخ سفید داشته باشیم، با دشواری زیادی روبرو خواهیم بود. 
تصمیم ترامپ درمورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نیز عامل دیگری شد که برنان در توئیتی، ترامپ را "دیکتاتوری خودشیفته و انتقام‌جو" توصیف کند. 
مدیر سابق سازمان سیا ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ و تهدیدهای وی علیه سازمان ملل متحد نوشت: دونالد ترامپ ویژگی‌هایی که معمولا در دیکتاتورهای خودشیفته و انتقام جو یافت می‌شوند را نشان داده است. 
همچنین برنان نسبت به حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به معترضان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و کشتار آنان در 25اردیبهشت سال جاری بی تفاوت نماند و در توئیتی، ترامپ و نتانیاهو را مسوول قتل عام غزه دانست. 
وی در این توئیت تصریح کرد: کشتار غزه نتیجه بی توجهی آشکار ترامپ و بنیامین نتانیاهو به حقوق فلسطینیان و سرزمین مادری آنها است. 
برنان همچنین با انتقاد از تصمیم دولت آمریکا برای جابجایی سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس افزود: رئیس جمهوری آمریکا با این اقدام نقش صلحبانی آمریکا را از بین برده است. با این وجود لازم است نسل جدیدی از اسرائیلی ها و فلسطینیان ظهور کنند تا بتوانند راهی هم برای منزوی کردن تندروها و هم برای نیل به صلح پیدا کنند. 
اما تصمیم دیگر و خبرساز ترامپ در مورد خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که سرانجام روز 18 اردیبهشت 97 با نطق وی رقم خورد، از گزند هشدار برنان دور نماند. 
برنان 19 اردیبهشت ماه در توئیتی با محکوم کردم اقدام ترامپ در خروج از برجام، آن را «دیوانگی» و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خواند. 
وی در این توئیت نوشت: امروز ترامپ همزمان درباره توافق هسته‌ای دروغ گفت، اعتبار جهانی آمریکا را در پایبندی به تعهدات خود تضعیف کرد، ما را در میان متحدان نزدیکمان به حاشیه راند، دشمنان ایران را تقویت کرد و به کره شمالی دلیلی برای حفظ بمب اتم‌هایش داد. 
برنان در ادامه انتقادات خود، موضع گیری تند ترامپ نسبت به "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا در حاشیه اجلاس هفت کشور صنعتی در خرداد سال جاری را دستمایه قرار داد و در توئیتی ترامپ را یک «سوءتفاهم موقت» توصیف کرد و خطاب به وی نوشت: سیاست های غیرمنتظره و اشتباه شما، به موقعیت بین المللی و منافع ملی آمریکا آسیب می رساند. جهان بینی شما منعکس کننده آرمان های آمریکا نیست. به دوستان و متحدانمان می گویم: صبور باشید. ترامپ یک «سوء تفاهم موقت» است و آمریکایی را که شما می شناسید، به زودی باز خواهد گشت. 
رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سران هفت کشور صنعتی پس از دیدار با نخست وزیر کانادا، ترودو را به خاطر اظهارنظر دوگانه در مورد تعرفه های تجاری، فردی "فریبکار" و "ضعیف" نامید و امضای خود را از بیانیه مشترک این نشست پس گرفت. 
ترامپ پس از این دیدار در صفحه توئیتر خود نوشت: نخست وزیر کانادا در دیدارها، بسیار آرام و مطیع بود که تا آنجا را ترک کردم، به کنفرانس خبری برود و بگوید که «تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است» و او «زیر بار نخواهد رفت». بسیار ضعیف و فریبکارانه. تعرفه‌های ما نتیجه تعرفه‌های 270 درصدی او بر محصولات لبنی است! 
دفتر نخست وزیر کانادا نیز در واکنش به توئیت ترامپ اعلام کرد: نخست وزیر مطلبی نگفته که پیش از این در گفت وگوهای علنی و غیرعلنی با رئیس جمهوری آمریکا مطرح نکرده باشد. 
اما آخرین مواجهه ترامپ و برنان پیش از صدور دستور لغو دسترسی رئیس سابق سازمان سیا به اطلاعات طبقه بندی شده، به دیدار رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی و نیز اظهارات این دو نفر در نشست خبری مشترک باز می گردد. 
دیدار ترامپ و پوتین 25 تیر سال جاری در حالی صورت گرفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا طی تحقیقاتی بر مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری آمریکا صحه گذاشته بود اما پوتین در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ ضمن رد نتیجه این تحقیقات، نسبت به دخالت مسکو در این انتخابات ابراز شک و تردید کرد. 
ترامپ نیز در این کنفرانس خبری عنوان کرد که هیچ دلیلی نمی‌بیند که روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده باشد. 
رئیس سابق سازمان سیا در واکنش به اظهارات ترامپ بار دیگر به صفحه شخصی خود در توئیتر مراجعه کرد و با بیان اینکه ترامپ به دستاویزی برای پوتین تبدیل شده، نوشت: کنفرانس خبری دونالد ترامپ در هلسینکی فراتر از اقدامات جنایتکارانه و تبهکارانه است. این مساله چیزی کمتر از خیانت نیست. 
انتقامجویی ترامپ 
افزایش انتقادات برنان به سیاست های ترامپ بویژه در مورد دخالت های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نهایت ترامپ را به واکنش واداشت و وی نیمه خرداد سال جاری در توئیتی از برنان به عنوان یک "دروغگو" یاد کرد. 
اما این توئیت کوتاه، از خشم شدید ترامپ نسبت به برنان نکاست و کار به جایی رسید که وی روز 24 مرداد سال جاری با صدور دستوری، مجوز امنیتی رئیس سابق سازمان سیا را برای دسترسی‌ به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده لغو کرد. 
در دستور ترامپ که از سوی "سارا سندرز" سخنگوی کاخ سفید در قالب یک بیانیه قرائت شد، آمده بود: جان برنان از موقعیت خود در دسترسی به اطلاعات بسیار حساس برای طرح «ادعاهای بی‌اساس» در اینترنت و شبکه های تلویزیونی علیه رئیس جمهوری استفاده کرده است. 
در این بیانیه تصریح شده بود: براساس روال تاریخی، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و انتظامی پس از پایان خدمت خود اجازه دارند تا به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشته باشند تا به جانشینان خود مشورت بدهند. در این مرحله در دولت من، مقام های ارشد دولتی به دلیل خطرات ناشی از رفتار و کردار نامطلوب آقای برنان از چنین مشورتی سودی نمی برند. 
پیش از صدور دستور ترامپ نیز سخنگوی کاخ سفید از عزم دولت آمریکا برای محدودسازی و لغو مجوزهای دسترسی برخی مقامات امنیتی پیشین به اطلاعات محرمانه خبر داده بود. 
سندرز در نشستی با نام بردن از جان برنان رئیس پیشین سیا، "جیمز کلپر" مدیر پیشین اطلاعات ملی، "جیمز کومی" رئیس پیشین اف بی آی، "مایکل هایدن" مشاور پیشین امنیت ملی، "سوزان رایس" مشاور پیشین امنیت ملی و اندرو مک کیب معاون پیشین ریاست اف.بی.آی؛ به خبرنگاران گفته بود این افراد با بهره برداری سیاسی و در برخی موارد درآمدزایی از مجوزهای امنیتی خود به رئیس جمهوری آمریکا اتهام های بی اساسی وارد کرده اند. 
اما ترامپ در توجیه دستور خود، دست از برنان برنداشت و 25 مرداد ماه، رئیس سابق سازمان سیا را "لکه ننگی" برای آمریکا دانست. 
وی همچنین 27 مرداد ماه در توئیت دیگری به انتقاد شدید از برنان پرداخت و نوشت: آیا کسی به اشتباهات «جان برنان» در دوران تصدی سازمان سیا نگاهی انداخته است؟ از او در تاریخ به عنوان بدترین یاد می‌شود. 
ترامپ افزود: وقتی هم که او از سازمان سیا رفت، چیزی جز پارتیزان، هوچی و بازیچه سیاسی نیست؛ کسی که نمی‌توان به او اعتماد کرد و اسرار کشور را به او سپرد. 
همچنین کاخ سفید در رد این اعا که لغو مجوز یک اقدام تلافی جویانه بوده، اعلام کرد: این کار در پاسخ به "دروغگویی و تفسیرهای دیوانه‌وار" برنان انجام گرفته است. 
بهت جامعه اطلاعاتی آمریکا از تصمیم ترامپ 
اقدام ترامپ برای لغو مجوز دسترسی برخی مقامات امنیتی پیشین به اطلاعات محرمانه، با واکنش برنان که خود در خط مقدم این پاتک قرار داشت، روبرو شد و وی در توئیتی اعلام کرد که این اقدام با انگیزه های سیاسی اتخاذ شده است. 
وی افزود: اقدام دونالد ترامپ در لغو دسترسی‌های امنیتی باید همه آمریکایی‌ها را نگران کند. 
رئیس سابق سازمان سیا همچنین تاکید کرد: تصمیم ترامپ به لغو دسترسی‌های امنیتی وی بخشی از تلاش وسیع‌تر برای سرکوب آزادی بیان و تنبیه منتقدان است. 
برنان همچنین در گفت وگو با شبکه "ام.اس.ان.بی.سی"، ترامپ را "سرمست از قدرت" دانست و نوشت: این اقدام باعث بهت و حیرت جامعه اطلاعاتی آمریکا شد. 
وی افزود: فکر می‌کنم که در حال حاضر کشور به سبب آنچه که ترامپ انجام داده و مسوول انجام دادن آن است، در بحران قرار دارد. 
برنان تصریح کرد: همین طور جمهوریخواهان در کنگره نیز که به او اجازه عمل داده‌اند و منتظر هستند که یک فاجعه اتفاق بیافتد، می‌بایست قبل از این علیه کسی که آشکارا و واضح مسئولیت‌هایش را بدون هیچگونه در نظر گرفتن هدفی و همینطور در نظر گرفتن عقل سلیم از نقطه نظر امنیت ملی اجرا نمی‌کند، صحبت و با او مخالفت می‌کردند. 
اما با وجود انتقادات دامنه دار برنان، وی در گفت وگو با شبکه خبری ام.‌اس.‌ان.‌بی.‌سی، در عقب نشینی آشکار به تصحیح اظهارات خود درمورد کنفرانس خبری ترامپ و پوتین در هلسینکی پرداخت و گفت: منظورم این نبود که دونالد ترامپ مرتکب خیانت شده است. 
وی افزود: وقتی آقای ترامپ آنقدر "بدبختانه" این مساله را رد می‌کند، خب گاهی ممکن است رگ ایرلندی من بالا بزند و در توئیت‌های من نمایان شود. گفتم که این امر بالا رفته و به حد جرایم جدی و سوءرفتار رسیده است و کمتر از خیانت نیست چون او در آنجا این فرصت را داشت که به جهان بگوید این اتفاقی است که افتاده است. به همین دلیل است که گفتم این کمتر از خیانت نیست. منظورم این نبود که او مرتکب خیانت شده است. اما خب عبارتی که استفاده کردم، گفتم کمتر از خیانت نبود. 
برنان همچنین در این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ در حال خدمت به یک کشور خارجی یا آمریکا است، گفت: خب بله، معتقدم او مکررا از این مرز عبور کرده و در تحقق مسوولیتش در این پست ناکام مانده و اینکه او صاف در چشمان پوتین زل بزند و چنین حرف‌هایی به زبان بیاورد، هرگز و هرگز نباید دوباره تکرار شود. 
در همین پیوند تصمیم ترامپ در لغو مجوز دسترسی برخی مقامات امنیتی پیشین به اطلاعات محرمانه، با انتقاد گسترده و بی سابقه 15 نفر از مقامات رسمی سابق آمریکا مواجه شده است. 
"رابرت گیتس" وزیر دفاع پیشین ایالات متحده، "مایکل هایدن"، "دیوید پترائوس"، "لئون پانه‌تا" و "مایکل مورل" از رؤسای پیشین سازمان سیا و «جیمز کلاپر» مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا، از جمله افرادی بودند که 25 شهریور ماه با انتشار نامه ای، اقدام ترامپ را نقض آزادی بیان توسط دولت دانسته و رئیس جمهوری آمریکا را به «سیاسی کاری» متهم کردند. 
همچنین 60 مقام پیشین سازمان سیا روز جمعه 26 مرداد ماه در بیانیه‌ای، اقدام ترامپ را محکوم کردند و با اشاره به نامه ای که اخیرا توسط 15 مقام اطلاعاتی پیشین آمریکا نگاشته شده، تصریح کردند: گرچه همه بر لزوم جلوگیری از نشت اطلاعاتی معتقدیم اما به همان اندازه هم باور داریم که مقام‌های پیشین دولتی باید از حق بیان آزادانه عقاید خود برمبنای آنچه که در راستای منافع ملی می‌دانند، بهره‌مند باشند. 
فرجام سخن اینکه، مناقشه اخیر ترامپ با جامعه اطلاعی آمریکا که با لغو مجوز دسترسی برخی چهره های دانه درشت سیاسی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی این کشور آغاز شده است، نشان می دهد که وی قصد دارد، روایت خاص خود را از این جامعه ارائه دهد. 
جامعه اطلاعاتی آمریکا متشکل از 16 سازمان اطلاعاتی و امنیتی، هر یک نقش فوق موثری در سیاستگذاری داخلی و خارجی این کشور دارند و مهار و برخورد شخصیت هایی که هریک در موقعیت ها و بزنگاه های زمانی متفاوت هدایت آنها را برداشته اند، کار آسانی نخواهد بود. 
ترامپ با اعلان جنگ با جامعه رسانه ای و خبری آمریکا و نیز اکنون تلاش برای کنترل و مهار جامعه اطلاعاتی آمریکا، نظر به مختومه نشدن ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نزد افکار عمومی و نیز پرونده های متعدد از فسادهای اخلاقی خود، عملا پای در مسیری پرخطری نهاده که هر لغزشی می تواند با واکنش شدید رقیبان همراه شود و سرنوشت سیاسی او را دستخوش تغییرات ناگواری سازد. 
به گزارش ایرنا، بسیاری از تحلیلگران مسایل سیاسی آمریکا از جامعه رسانه ای و جامعه اطلاعاتی آمریکا به عنوان "دولت پنهان" یاد می کنند حال با امعان نظر به این موضوع، باید دید ترامپ چه راهکارهایی برای مقابله با این دولت در چنته دارد. 
ترامپ طی مدت حضور در کاخ سفید ثابت کرده است از تصمیمات خود رویگردان نیست اما باید در مناقشه با دولت پنهان همچنان بر مدار "اول ترامپ" باقی می ماند یا نه؟ 

پربیننده ترین خبرها