تحلیل روز/

آینده برجام بدون آمریکا

آینده برجام بدون آمریکا
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 14:17

آینده برجام بدون آمریکا با وجود فشارها و تهدیدات امریکا چین بزرگترین خریدار نفت ایران به خرید نفت بیش از ماه گذشته میلادی ادامه می دهد.

العالم _ ایران / سیاسی

مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه جمهور ی اسلامی ایران قرار است از چهارم نوامبر مصادف با 13 آبان آغاز شود. در این مرحله آمریکا اعلام کرده  هدفش به صفر رساندن فروش نفت ایران است. آمریکا تهدید به جریمه شرکتهای خریدار نفت ایران کرده که با آمریکا مراودات تجاری و مالی دارند. این اقدام آمریکا بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است. اما دونالد ترامپ تصور می کند با اتکا به قدرت اقتصادی و مالی آمریکا در جهان هر آنچه که می خواهد به آن دست پیدا می کند. همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی با تحریمهای ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده اند. سیاستهای و رفتارهای نامتعارف رئیس جمهوری آمریکا نه فقط دشمنان که دوستان ، متحدان و شرکای تجاری آمریکا را به ایستادگی در برابر آمریکا واداشته است. ترامپ اگر چه از چین به عنوان دشمن یاد کرده است ولی این کشور پس از اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری آمریکا محسوب می شود. مبادلات تجاری چین با آمریکا در سال 2017 به بیش از 505 میلیارد دلار رسید.

 چین با وجود این تجارت سطح بالا وکسری تجاری 375 میلیارد دلاری آمریکا با چین به دنبال منافع و سیاستهای مستقل خود در عرصه جهانی است . سیاستی که ترامپ را به شدت عصبانی کرده است. هفته نامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» چاپ پاریس در گزارشی با اشاره به همکارهای اقتصادی پیچیده میان آمریکا و چین، تاکید کرد که ترامپ از نبود توازن در مبادله خود با چین خشمگین است. ترامپ تعرفه هایی بر برخی محصولات وارادتی چین به آمریکا اعمال کرده است. چین با وجود تهدیدات و تحریمهای آمریکا منافع بلند مدت خود را عرصه جهانی مد نظر دارد . خبرگزاری رویترز در گزارشی از مبادلات نفتی چین با جمهوری اسلامی ایران نوشت :  چین بزرگترین مصرف کننده نفت ایران با وجود تحریم های نفتی آمریکا، همچنان خرید نفت از تهران را ادامه می دهد. در این گزارش آمده است: شرکت های;جوهای جنرونگ ، ساینوپک ، بزرگترین شرکت نفتی آسیا و شرکت ملی نفت چین، در توافق جدیدشان با ایران به تهران اجازه داده اند نفت خریداری شده را نفتکش های شرکت ملی نفت ایران حمل کنند. در ادامه این گزارش آمده است: این تغییرات و آغاز حمل نفت با کشتی های ایرانی نشان می دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد تحریم های نفتی آمریکا را اجرایی کند.

  جمهوری اسلامی ایران با تجربه چهل سال از انواع دشمنی های آمریکا با جمهوری اسلامی ایران آماده برای مقابله با سیاستهای قلدر مآبانه آمریکا و در قبال بدترین سناریوها  است.  'محمد جواد ظریف' وزیر امورخارجه ایران در گفتگویی با شبکه خبری سی ان ان گفت:  ادامه حیات برجام نشان می دهد، واشنگتن با وجود ادامه تحریم ها و اجرای دیپلماسی فشار اقتصادی، دیپلماتیک و روانی باردیگر نتوانسته نتایج سیاسی خود را کسب کند. ظریف در این مصاحبه به صراحت تاکید کرد که توافق هسته ای ایران بدون حضور آمریکا نیز می تواند به حیات خود ادامه دهد. وزیر خارجه ایران به نکات مهم دیگری نیز اشاره کرد او گفت:  ما گمان می کردیم آمریکا یاد گرفته که در مورد ایران، تحریم ها ، دشواری‌های اقتصادی ایجاد می کند اما نتایج سیاسی را که آن ها هدف گرفته اند به دنبال ندارد؛ من گمان می کردم که آمریکایی ها این درس را آموخته اند، متاسفانه در این زمینه اشتباه می کردم.

  مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها