نگراتی محققان از شدت گرفتن ذوب برف های اورست

نگراتی محققان از شدت گرفتن ذوب برف های اورست
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 14:28

ایستگاه تحقیقاتی و نظارت زیست محیطی چین از شدت گرفتن ذوب توده های یخ و برف برفراز قله اورست، بلندترین نقطه جهان خبر داد و اعلام کرد این وضعیت نگرانی ها را از تشدید تحولات اقلیمی بیشتر کرده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شینهوا، "وانگ جونگ یان" از مسئولان این سازمان روز سه شنبه تصریح کرد با گرم شدن کم سابقه هوا در سال جاری میلادی، توده های یخ و برف برفراز این قله دوبرابر سریعتر از سال 2017 میلادی در حال آب شدن است.
چینی ها که اورست را با نام چینی "جومونگ لانگما" می شناسند بر این باورند که ذوب شدن سریع برف و یخ این قله، خبری نگران کننده برای جهان است.
دانشمندان چینی تحقیقاتی انجام داده و بر اساس آن هشدار داده اند که سامانه تحولات اقلیمی و آب و هوایی دنیا، بسرعت و به شکل نگران کننده ای در حال تغییر است.
"وانگ" تاکید کرد: این تحولات در حالی رخ می دهد که در روزهای اخیر هیچگاه آسمان آفتابی نبوده و دمای هوا هم زیاد بالا نبوده اما باز هم برف و یخ های فراز کوه، بسرعت در حال ذوب شدن است.
وی اظهار داشت این قله 8 هزار و 850 متر ارتفاع دارد و محققان چینی در ارتفاع 4 هزار متری قله در حال تحقیق هستند و پدیده فعلی را بسیار غیرطبیعی می دانند.
دانشمندان چینی هشدار داده اند که ذوب شدن سریع برف و یخ می تواند باعث بروز بلایای طبیعی مانند طغیان دریا و رانش زمین شود و به مردم منطقه و کشورهای نپال و هند نیز هشدار داده اند.

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۸ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها