حکیم: عراق در برابر تحریم های ضدایرانی دست بسته نمی ماند

حکیم: عراق در برابر تحریم های ضدایرانی دست بسته نمی ماند
چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 12:02

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق بار دیگر نسبت به اقدامات ضد ایرانی ترامپ هشدار داد و گفت که کشورش در برابر تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران دسته بسته باقی نخواهد ماند.

العالم - عراق

حکیم در بخشی از خطبه های نماز عید سعید قربان در بغداد با تاکید بر این که حاصل سیاست تهدید و تحریم تنها افزایش جنگ و خرابی های خاورمیانه است از آمریکا خواست در سیاست های خود علیه ایران تجدید نظر کند.

رهبر جریان حکمت ملی افزود: آمریکا در سیاست محاصره و تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران تجدید نظر و‌ پیامدهای تاثیرگذار این تحریم ها بر عراق را درک کند چرا که دو کشور ایران و عراق علاوه بر روابط تجاری، دارای پیوندهای فرهنگی و تاریخی ریشه داری هستند.

حکیم افزود: ما این موضوع را در دیدارهای متعدد خود با هیات های آمریکایی و دیگر کشور ها بیان داشتیم.

وی گفت: تحریم های اقتصادی ظالمانه علیه ملت ها را مردود می دانیم و اجازه نمی دهیم منافع کشورمان به مخاطره بیفتد و این را به صراحت و بدون هیچ گونه ترس و هراس از احدی اعلام می کنیم.

وی تصریح کرد: کسانی که اعتقاد دارند موضع گیری جسورانه در قبال مسائل عادلانه کشورها با منافع ملی سایر کشورها در تعارض است، اشتباه می کنند. امروز ما در جهان نزدیکی زندگی می کنیم که هرگونه اتفاق و تغییر بر تمام اجزای آن اثر می گذارد.

حکیم گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمریکا در معرض مشکلات و پیچیدگی ها قرار بگیرد، تصور این موضوع سخت خواهد بود که عراق تحت تاثیر این مشکلات نباشد. 

وی اضافه کرد: همچنین تصور این موضوع سخت است که جمهوری اسلامی ایران از بحران های اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیاپی عراق تاثیر نپذیرد. این امر در خصوص ترکیه، عربستان و تمام کشورهایی که پیرامون عراق را فراگرفته اند نیز صدق می کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، عراقی ها و ایرانیان را با یکدیگر پیوند می زند. همانگونه که عراق از نظر جغرافیایی، تاریخی و تمدنی با محیط عربی خود پیوند خورده است.

حکیم تاکید کرد که سیاست عراق باید به شیوه ای خستگی ناپذیر، تمام راهکارهای مناسب را برای ایجاد فضای مشترکی ارائه دهد که در آن منافع آمریکا و ایران در کنار هم و به دور از سیاست تحریم و تهدید وجود داشته باشد. 

وی گفت: عراق نمی تواند در صورت افزایش تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران دست بسته باقی بماند و ما عراقی ها به خوبی با آثار تحریم های اقتصادی که در دهه 90 میلادی بر ضد ما اعلام شد، آشنایی داریم.

به گفته وی، گرسنه نگه داشتن ملت ها به منظور تاثیرگذاری بر نظام های سیاسی کشورهای آنان، سیاستی غیرانسانی است. 

حکیم گفت: ما از عواقب و پیامدهای عدم پایبندی به قید و بندهای مالی اعمالی بر کشورهایی همچون عراق به خوبی آگاهی داریم. 

این چندمین بار است که حکیم نسبت به نادرست بودن اقدامات ضد ایرانی آمریکا و تبعات آن بر عراق و منطقه هشدار می دهد و بر ایستادگی کشورش در کنار ایران تاکید می کند. 
 

پربیننده ترین خبرها