انتقاد عفو بین الملل از فروش سلاح به عربستان

انتقاد عفو بین الملل از فروش سلاح به عربستان
چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 15:00

جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی فلسطین و حکام آل سعود در یمن سازمانهایی که به برخوردهای دوگانه در محکومیت نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان متهم هستند را وادار به موضع گیری کرده است.

العالم - تحلیل روز

در جدیدترین این موضع گیریها یکی از کارشناسات سازمان عفو بین الملل از اقدام آمریکا و دولتهای اروپایی در  فروش سلاح به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی انتقاد کرده است.

پاتریک ویلکن، محقق سازمان عفو بین‌الملل در زمینه کنترل تسلیحاتی و حقوق بشر، اظهار کرد: بسیاری از کشورها با نقض معاهده تجارت تسلیحات(ATT) و فروش سلاح به ناقضان شناخته‌شده حقوق بشر، از جمله اسرائیل، به دامن زدن به تنش ها در سراسر جهان ادامه می دهند. 

این کارشناس عفو بین الملل درباره فروش سلاح از سوی آمریکا و دولتهای اروپایی گفت: ائتلاف سعودی نیز که از حمایت کامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای دیگر برخوردار است، باعث درد و رنج شدید غیرنظامیان یمنی می شود. خودداری این کشورها از تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی –علی رغم افزایش موارد جنایت های جنگی که ائتلاف سعودی در یمن مرتکب می شود – گواه آشکاری بر تجارت تسلیحاتی غیرمسئولانه در جهان است.

پس از مورد حمله قرار گرفتن یک اتوبوس حامل کودکان در یمن توسط یک جنگنده  سعودی ساخت آمریکا شبکه خبری سی ان ان گزارشی را از این حمله منتشر کرده و اسنادی را ارایه داد حاکی از آنکه این اتوبوس با یک بمب آمریکایی هدف قرار گرفته است.

در جریان این حمله بیش از 50 کودک یمنی کشته و دهها نفر مجروح شدند. اما نه این گزارش و نه تصاویر تکان دهنده از اجساد کودکان یمنی کشته شده تاثیری نه در رفتار دولت عربستان و نه آمریکا و اروپا مدعی دفاع از حقوق بشر نداشت.

عربستان سعودی همچنان با جنگنده های آمریکایی و سلاحهای  سنگین و نیمه سنگین آمریکایی و اروپایی کشور فقیر و مردم مظلوم یمن را مورد هدف قرار می دهد.

در هر ده دقیقه یک کودک یمنی در اثر سوءتغذیه، بیماری وبا و یا بمبارنهای عربستان کشته می شوند. ولی همچنان صادرات سلاح از آمریکا و اروپا به عربستان ادامه دارد.

نهادهای مدنی بسیاری در اروپا و آمریکا پویشهایی را در اعتراض به جنایات عربستان در یمن و سرزمینهای اشغالی فلسطین به راه انداخته اند . اما با وجود فعالیت این نهادها و گزارشهای آنها از جنایات عربستان و رژیم صهیونیستی دولتهای اروپایی و آمریکا به فروش سلاح به آنها ادامه می دهند.

"بندیکت ژانرو" benedict janeiroمدیر دفتر سازمان دیده بان حقوق بشر در فرانسه  در این زمینه گفت: ریاض سردمدار ائتلافی است که تا کنون هزاران غیرنظامی را در یمن کشته که بسیاری از آنها را باید جنایت جنگی قلمداد کرد.

اروپا در صورت ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی به شریک این کشور در ارتکاب جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بین المللی تبدیل خواهد شد.

رژیم صهیونیستی و  عربستان در پیشبرد اهداف و سیاستهای خود قائل به رعایت هیچ حد و مرزی در زمینه رعایت موازین حقوق بشر نیستند.

آمریکا و برخی دولتهای اروپایی نیز در حمایت از این دو رژیم هیچ حد و مرزی ندارند. مدعیان دفاع از حقوق بشر  و دموکراسی در آمریکا و اروپا دغدغه آزادیهای مدنی و حقوق بشر در دیگر کشورهای جهان دارند و در مورد برخی کشورهای غیرهمسو با انها این موضوعات جزو الویتهای سیاست خارجیشان است. 

آنها از برنامه های موشکی ایران که کاملا جنبه دفاغی و بازدارندگی دارد ابراز نگرانی می کنند ولی تاکنون یک نفر از دولتمردان اروپایی و آمریکا از وضعیت فاحعه بار یمن و  سرنوشت بیش از 22 میلیون انسان ابراز نگرانی نکرده است. کنش و واکنش دولتهای اروپایی و آمریکا به تحولات یمن و اقدامات عربستان کاملا سیاسی و از جنبه حقوق بشری دو گانه است.

نه عربستان و نه دولتهای آمریکا و اروپایی از نقض مکرر حقوق بشر در یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور هیچ ابایی ندارند. عربستان با سلاحهای اروپایی و آمریکایی همه زیر ساختهای یمن را ویران کرده است و اکنون می کوشد با بمبارانهای کور و کشتار مردم یمن اراده آنها را در مبارزه با متجاوزان بشکند.  

 مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها