کره جنوبی عنوان «دشمن» را از روی کره شمالی بر می دارد

کره جنوبی عنوان «دشمن» را از روی کره شمالی بر می دارد
چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 15:22

منابع دولتی در کره جنوبی اعلام کردند این کشور قصد دارد در راستای اجرای بیانیه صلح "پانمونجوم" میان دو کره، عنوان "دشمن" را از روی کره شمالی در گزارش سالانه دفاعی این کشور بردارد.

العالم ـ آسیا

یک مقام دولتی کره جنوبی امروز (چهارشنبه) به یونهاپ گفته است این اقدام صلح طلبانه با هدف توقف اقدامات خصمانه دو کشور علیه یکدیگر و به منظور کاهش تنش‌ها و در نهایت از میان برداشتن خطر جنگ صورت می گیرد.
او گفته است چنانچه این کلمه حذف شود اصطلاح دیگری به جای "دشمن" در مورد کره شمالی در این گزارش که اواخر امسال منتشر می شود گنجانده می شود.
کره جنوبی نخستین بار در گزارش سالانه دفاعی 1995 و پس از تهدید کره شمالی مبنی بر اینکه سئول را به «دریای شعله‌ور» تبدیل می‌کند از اصطلاح "دشمن" برای ارتش کره شمالی استفاده کرد.
مذاکرات دو کره به منظور تحقق صلح شبه جزیره، 7 اردیبهشت ماه امسال و با حضور رهبران دو کشور در روستای پانمونجوم در مرز دو کره برگزار شد.
رهبران دو کره در بیانیه پایانی این اجلاس که به بیانیه "پانمونجوم" شهرت یافت در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».
"مون جائه این" رییس جمهوری کره جنوبی و "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی همچنین در بیانیه "پانمونجوم" به صورت مشترک موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.
22 خرداد امسال نیز نشست رهبران آمریکا و کره شمالی با هدف تسریع در صلح شبه جزیره در سنگاپور برگزار شد بعد از آن نشست نیز، تا کنون چندین نشست میان مقامات دو کشور برگزار شده است.
پیش از این، واشنگتن از دولت پیونگ یانگ خواسته بود تا لیستی از تمامی موارد مرتبط با ظرفیت‌های اتمی خود را به واشنگتن ارائه کند اما کره شمالی از این اقدام شانه خالی کرده بود تا اینکه روز گذشته اعلام شد پیونگ یانگ موافقت کرده اطلاعات کلیدی خود درباره کلاهک‌های اتمی و سایت‌های مخفی آزمایش اتمی و موشکی اش را به آمریکا بدهد.
گفته می شود کره شمالی قصد دارد این اطلاعات را به "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر قریب الوقوع او به پیونگ یانگ در ماه جاری میلادی ارائه کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها