توقف عرضه سهام آرامکو در بورس عربستان

توقف عرضه سهام آرامکو در بورس عربستان
پنج‌شنبه 1 شهريور 1397 - 01:47

عربستان سعودی طرح فروش و عرضه سهام شرکت ملی نفت "آرامکو" در بورس را متوقف کرده است.

العالم-عربستان

در گزارش الجزیره آمده است: ریاض علاوه بر توقف طرح عرضه اولیه سهام آرامکو در بازارهای داخلی و خارجی، مشاوران مالی مربوط به این طرح را نیز اخراج کرده است.

این گزارش می افزاید : دولت سعودی از مدتی پیش این تصمیم را گرفته است اما کسی نمی تواند آن را اعلام کند به همین منظور ابتدا از تعویق آن سخن می گویند و سپس لغو آن را اعلام خواهند کرد.

یکی از ستون های اصلی طرح بن سلمان موسوم به 'چشم انداز 2030'، پیشنهاد عرضه بخشی از شرکت آرامکو در قالب سهام به بازارهای مالی است که بزرگترین اقدام در نوع خود برای یک شرکت در تاریخ مالی جهان به شمار می رود.

چشم‌انداز 2030 عربستان (رؤیة السعودیة 2030) برنامه‌ای برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و توسعه بخشهای خدماتی مانند بهداشت، آموزش و گردشگری است. اهداف این طرح، تقویت فعالیتهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزایش تجارت غیرنفتی بین کشورها از طریق کالاها و محصولات مصرفی و افزایش هزینه‌های دولت برای تجهیزات نظامی اعلام شده است.

به همین منظور دولت عربستان پیشتر برنامه ریزی کرد که پنج درصد از دارایی های شرکت آرامکو را که ارزش آن نزدیک به دو تریلیون دلار آمریکا است، در بازارهای سهام خارجی بفروشد.

این ایده می تواند مبلغ یکصد میلیارد دلار برای حمایت از برنامه های بن سلمان فراهم کند.

اما برخی پیچیدگی ها در امر فروش سهام و نیز نگرانی از اینکه شرکت آرامکو مجبور شود تا با عرضه سهام در بازارهای مالی، درهای خود را به روی نظارت خارجی بر این شرکت باز کند، سبب شد تا دولت سعودی پیشنهاد تعویق اجرای آن را تا سال 2019 میلادی ارائه دهد.

یک منبع آگاه هم از تحولات داخل دولت سعودی در گفت وگو با 'میدل ایست آی' گفت: بن سلمان از 'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان خشمگین است زیرا او گفته که عرضه سهام آرامکو به سود اقتصاد عربستان نیست.

وزیر انرژی عربستان یک ماه کامل تحریم شد، زیرا نظری را بیان داشته بود که با نظرات مشاوران خارجی ولیعهد به ویژه نظر 'کلاوس کلاینفیلد' مدیر اجرایی سابق شرکت 'زیمنس' در تضاد بود. وی خواهان حرکت در مسیر فروش سهام بود.

کارشناسان اقتصادی می گویند : در صورت عدم عرضه سهام آرامکو در بورس ، برنامه های اقتصادی ولیعهد عربستان با شکست سختی مواجه خواهد شد.

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها