سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه:

سخنان «بولتون» اثباتی برای جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه است

سخنان «بولتون» اثباتی برای جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه است
پنج‌شنبه 1 شهريور 1397 - 06:24

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه گفته سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید این موضوع که آمریکا ترکیه را هدف جنگ اقتصادی قرار داده، ثابت می‌کند.

العالم-اروپا

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه بامداد پنجشنبه سخنان «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اوضاع اقتصادی ترکیه را اثبات‌کننده جنگ اقتصادی واشنگتن علیه آنکارا دانست.

«جان بولتون» در جریان سفر اخیرش به فلسطین اشغالی گفته بود درباره اینکه وعده سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر بتواند تأثیری در اقتصاد ترکیه ایجاد کند، تردید دارد.

 سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود دوحه به آنکارا وعده داده که ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهد.

بولتون در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه با رویترز داشته هم گفته بحران ارزی ترکیه، در صورت اقدام این کشور برای آزادی کشیش آمریکایی بازداشت‌شده «فوراً» برطرف خواهد شد.

اشاره بولتون به کشیشی به نام «اندرو برانسون» است که بازداشت او در ترکیه به اتهام دخالت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ (۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۵) به تازه‌ترین عامل تنش در روابط آنکارا-واشنگتن تبدیل شده است.

آمریکا و ترکیه که کشورهای هم‌پیمان ناتو هستند از قبل بر سر مسائلی مانند حمایت‌های واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای مقیم آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه و برخی مسائل دیگر اختلاف داشتند.

کاخ سفید ۱۰ مردادماه وزیران دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «برانسون» تحریم کرد. بعد از اعلام این تحریم، کاهش ارزش «لیر» در برابر «دلار» آمریکا که از چند روز قبل آغاز شده بود شدت گرفت.

«ابراهیم کالین»، سخنگوی «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در یک مصاحبه ایمیلی با خبرگزاری رویترز به سخنان «جان بولتون» پاسخ داده و گفته سیاست‌های اخیر دولت آمریکا با اصول و ارزش‌های ائتلاف ناتو در تعارض است.

 او گفت: «سیاست‌های جدید دولت آمریکا با اصول و ارزش‌های بنیادین ائتلاف ناتو در تعارض قرار دارند

این مقام ترکیه درباره سخنانی که بولتون در فلسطین اشغالی مطرح کرده بود گفت: «سخنان او اثبات‌کننده این موضوع است که دولت ترامپ یک کشور متحدش در ناتو را در جنگ اقتصادی هدف قرار داده است

کالین همچنین تصریح کرد: «دولت ترامپ گفته که قصد دارد از تجارت، تعرفه‌های گمرگی و تحریم‌ها برای آغاز جنگ تجاری با دنیا استفاده کند

 سخنگوی اردوغان علی‌رغم این تأکید کرد که ترکیه قصد ورود به جنگ اقتصادی با هیچ کشوری ندارد، اما در برابر تهدیدهای آمریکا هم ساکت نخواهد ماند.

وی گفت: «ترکیه به هیچ عنوان قصد آغاز جنگ اقتصادی با هیچ طرفی را ندارد. با این حال، نمی‌توان انتظار داشت که این کشور در برابر حمله به اقتصاد و دستگاه قضایی‌اش ساکت بنشیند

مقام ترکیه‌ای در ادامه تأکید کرد ترکیه با سایر کشورهای دنیا در برابر تدابیر تنبیهی آمریکا همکاری خواهد کرد

او در برابر فشارهای آمریکا برای آزادی «برانسون» هم از آمریکا خواست به استقلال دستگاه قضایی ترکیه احترام بگذارد.

او گفت: «در ترکیه، بر اساس حاکمیت قانون عمل می‌شود و مسئله اندرو برانسون یک پرونده حقوقی است. دادرسی‌های حقوقی درباره این فرد ادامه دارند

کالین تأکید کرد: «ناگفته پیدا است ما بی‌توجهی ایالات متحده به دادرسی‌های حقوقی در کشورمان را غیرقابل قبول می‌دانیم

بولتون در مصاحبه با رویترز گفته بود که ترکیه با آزاد نکردن برانسون، مرتکب «اشتباهی بزرگ شده است.»

 

پربیننده ترین خبرها