واشنگتن باز هم به خریداران «اس ۴۰۰» درباره تحریم‌های آمریکا هشدار داد

واشنگتن باز هم به خریداران «اس ۴۰۰» درباره تحریم‌های آمریکا هشدار داد
جمعه 2 شهريور 1397 - 06:39

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسیه از سوی ترکیه، به خریداران این سامانه درباره احتمال تحریم‌های واشنگتن هشدار داد.

العالم-آمریکا

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود بار دیگر هشدارهای واشنگتن به متحدان این کشور درباره خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» را تکرار کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، خبرنگاری در این نشست از این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره قرار و مدارهای ترکیه و روسیه برای نهایی کردن خرید سامانه اس ۴۰۰ سوال کرد.

نوئرت با هشدار به متحدان آمریکا درباره خرید این سامانه، احتمال اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه خریداران اس ۴۰۰ روسیه را رد نکرد.

هشدار تازه سخنگوی دستگاه دیپلماتیک آمریکا در حالی صورت گرفته که واشنگتن پیش از این نیز بارها به آنکارا درباره نهایی کردن خرید اس ۴۰۰ هشدار داده بود.

آمریکا با استناد به قانون «کاتسا» دیگر کشورها شامل برخی متحدان خود را به اعمال تحریم‌ها در صورت خرید محصولات نظامی و دفاعی روسیه تهدید کرده است.

موضوع اس ۴۰۰ و پیوندهای ترکیه با روسیه، یکی از دلایل سردی روابط واشنگتن و آنکارا در هفته‌های اخیر بوده است اما مسائلی از قبیل بازداشت «اندرو برانسون» تبعه آمریکایی در ترکیه، روابط آمریکا با برخی گروه‌های کُرد سوری و موضوع عدم استرداد «فتح‌الله گولن»(واعظ مخالفت دولت ترکیه و ساکن آمریکا) به ترکیه سبب تشدید تنش و سردی روابط بین دو کشور انجامیده است.

تشن‌ها بین دو کشور کار را به جایی رساند که به دنبال تاکید کنگره آمریکا بر لزوم بازنگری در روابط دو کشور و مخالفت با مواضع آنکارا در مسائلی از قبیل خرید اس ۴۰۰، فروش جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا به ترکیه متوقف شد.

پیشتر وزیر دفاع ترکیه در مخالفت با مواضع آمریکا در پیوند زدن موضوع اس ۴۰۰ به فروش جنگنده‌های اف ۳۵، این اقدام واشنگتن را «باج خواهی» توصیف کرده بود.

آنکارا پیشتر ضمن رد هشدارهای واشنگتن، اعلام کرده است که ترکیه برای رفع نیازهای دفاعی خود درصدد خرید اس ۴۰۰ روسیه است و در صورت مخالفت آمریکا با فروش اف ۳۵، به دنبال جایگزین‌های دیگر از قبیل هواپماهای سوخوی روسی خواهد رفت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها