خبرگزاری فرانسه؛ دادگاه لاهه دوشنبه به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی می کند

خبرگزاری فرانسه؛ دادگاه لاهه دوشنبه به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی می کند
جمعه 2 شهريور 1397 - 12:08

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دادگاه بین المللی لاهه روز دوشنبه آینده شکایت حقوقی ایران از اقدامات آمریکا را روز دوشنبه رسیدگی می کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

خبرگزاری فرانسه امروز (جمعه) خاطرنشان کرد که شکایت حقوقی تهران از اقدامات آمریکا علیه ایران روز دوشنبه در دادگاه بین المللی لاهه که بلندپایه ترین مرجع حقوقی سازمان ملل متحد به شمار می رود، مطرح می شود.

بنابر گزارش این خبرگزاری، تهران پرونده شکایت از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ازسرگیری اقدامات این کشور علیه ایران، ماه گذشته (ژوئیه) در دادگاه بین المللی لاهه گشود. انتظار می رود تصمیم گیری و صدور حکم موقت دادگاه لاهه در باره این درخواست تهران 2 ماه طول بکشد و شاید حکم نهایی این پرونده تا چند سال آتی صادر نشود. 
تهران چنین استدلال کرده که واشنگتن حق اعمال دوباره چنین اقداماتی را نداشته و از این دادگاه بین المللی درخواست صدور حکم تعلیق فوری آنها و همچنین دریافت غرامت کرده است. 
تهران می گوید، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اقداماتش که به اقتصاد ایران آسیب می رساند، ناقض پیمان دوستی و روابط اقتصادی دوجانبه می باشد که در سال 1955 میان دو کشور امضا شده است. 
در دادخواست تهران به دادگاه لاهه، آمده است: واشنگتن، ایران را با همه پیامدهای گسترده ای برای مردم محاصره شده، تحت محاصره اقتصادی قرار داده است. 
این دادخواست می افزاید: ایران درخواست می کند که این دادگاه ( لاهه) تا هنگام صدور رای نهایی در مورد این پرونده، از آمریکا بخواهد که فورا به همه اقدامات ممکن برای تضمین به تعلیق درآمدن اجرای تحریم های هشتم مه (18 اردیبهشت ماه) دست بزند.
ترامپ در ماه مه تصمیم خود را برای خروج یکجانبه از توافق هسته ای 2015 که به سختی به دست آمده بود، به رغم مخالفت دیگر امضا کنندگان این پیمان به ویژه متحدان نزدیکش در اروپا اعلان کرد. تحریم های بین المللی علیه ایران در سال 2015 پس از امضای توافق هسته ای ایران با ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه لغو شده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا، پروفسور اریک دو براباندر استاد حل و فصل اختلافات بین المللی در دانشگاه لیدون هلند به فرانس پرس گفت: حمایت بسیاری از کشورهای اروپایی از توافق هسته ای، به معنای نیرومند شدن موضع ایران است و تبلیغات صورت گرفته با مطرح شدن این شکایت در دادگاه بین المللی لاهه، ممکن است به نفع ایران تمام شود. 
به گفته وی؛ یکی ازاهداف طرح شکایت ایران، محکوم شدن ایالات متحده در برابر افکار همگانی است. 
همچنین قرار است این دادگاه در ماه اکتبر به شکایت سال 2016 تهران علیه واشنگتن در باره مسدود کردن حدود 2 میلیارد دلار دارایی های ایران در خارج از این کشور در حالی رسیدگی کند که آمریکا مدعی شده است که این مرجع قضایی صلاحیت بررسی این پرونده را ندارد.

پربیننده ترین خبرها