لاوروف: ادلب محور مذاکرات آستانه در تهران است

لاوروف: ادلب محور مذاکرات آستانه در تهران است
جمعه 2 شهريور 1397 - 16:32

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری با همتای ترکیه ای خود با اشاره به اینکه زمان دقیق نشست سران کشورهای ضامن صلح سوریه(مذاکرات صلح آستانه) در تهران مشخص شده است، محور اصلی این دور از مذاکرات را بررسی وضعیت ادلب در شمال غربی سوریه عنوان کرد.

العالم - سوریه

سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مسکو گفت: در دستور کار اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه طیف وسیعی از مسائل (درباره سوریه) وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مساله جداسازی تروریست ها از معارضان در ادلب بسیار مهم است و روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه حتما در مورد این مساله گفت وگو خواهند کرد.

وی ادامه داد: زمانی که منطقه کاهش تنش در ادلب ایجاد شد، موضوع جداسازی تروریست ها از معارضان مانند شرایط کنونی مطرح نبود.

لاوروف بر لزوم به حداقل رساندن ریسک و خطرات برای ساکنان ادلب تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه به تهدید تروریست ها در منطقه ادلب بویژه اعضای گروه تروریستی جبهه النصره اشاره کرد و گفت: آنها به فعالیت های تروریستی ادامه می دهند و دهها پهپاد برای حمله به پایگاه هوایی حمیمم در سوریه پرتاب کردند.

پیشتر رسانه های روسی اعلام کرده بودند که اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران در نیمه نخست ماه سپتامبر بین 10 و 15 این ماه برگزار خواهد شد. 

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که فعلا موضوع گسترش چارچوب مذاکرات صلح آستانه مطرح نیست چرا که مسائل زیادی وجود دارد که می تواند بدون تغییر چارچوب مذاکرات صلح آستانه و ژنو مطرح و بررسی شود.

** بازگشت پناهندگان سوری 

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه و ترکیه برای بازگشت پناهندگان سوری به کشور خود تلاش و همکاری می کنند؛ مسکو و آنکارا برای همکاری با یکدیگر به منظور ایجاد شرایط برای بازگشت امن و شایسته اتباع سوری به میهن خود علاقه مند هستند.

وی ادامه داد: تلاش مشترک خواهیم کرد تا این فرآیند به تثبیت اوضاع سوریه و آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور کمک کند.

** قانون اساسی سوریه 

وزیر خارجه روسیه گفت که این ادعا که روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه که استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه به آن می پردازد، اختلاف نظر دارند، بی اساس است.

وی ادامه داد: روسیه به تنظیم فهرست معارضان سوری نپرداخت و ترکیه مسئول تنظیم آن بود و هیچ مساله ای درباره این فهرست (از طرف روسیه) بروز نکرده است. 

** شرایط دریافت روادید 

وزیر خارجه روسیه از توافق کشورش با ترکیه برای تسهیل صدور روادید خبر داد و گفت: برای تسهیل صدور روادید چند گروه از اتباع دو کشور اعلام آمادگی کردیم.

روسیه سال 2015 پس از سرنگونی جنگنده خود توسط ترکیه و تیره شدن روابط مسکو و واشنگتن، نظام روادید برای سفر اتباع خود به این کشور وضع کرد که با وجود حل وفصل آن اختلاف ها همچنان پابرجاست.

ترکیه در یک سال اخیر با توجه به بهبود روزافزون روابط خواهان حذف نظام روادید میان دو کشور شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها