بهانه تعلیق کاربران ایرانی در توییتر، فیس بوک و یوتیوب چیست؟

بهانه تعلیق کاربران ایرانی در توییتر، فیس بوک و یوتیوب چیست؟
شنبه 3 شهريور 1397 - 15:25

با بسته شدن صدها صفحه و حساب کاربری ایرانیان در اقدامی هماهنگ از سوی شبکه های اجتماعی توییتر، فیس بوک و یوتیوب، موج سانسور و خفقان رسانه ای علیه ایران از سوی مدعیان آزادی بیان و آزادی اطلاعات به بهانه های واهی آغاز شد.

العالم ـ گزارش 

در موج جدید اعمال سانسور رسانه ای غرب علیه ایران، ابتدا فیس‌بوک و توییتر در اقدامی هماهنگ صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با ایران را بستند و سپس گوگل نیز به جمع آنان پیوست و 58 حساب کاربری ایرانیان را مسدود کرد.

جالب است که گوگل، فیس‌بوک و توییتر علت مسدود کردن حساب‌های ایرانیان را "تبلیغات و محتوای ضداسرائیلی و ضدعربستانی"، "حمایت از فلسطینیان"، "حمایت از توافق هسته‌ای"،  "دخالت در انتخابات آمریکا" و "جعلی بودن و رفتارهای نامعتبر" اعلام کرده اند.

اقدام رسانه ای جدید غرب علیه ایران درحالی است که هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، ایران، روسیه، چین و کره شمالی را متهم کرده بود که درتلاش برای نفوذ در انتخابات آمریکا هستند.

پس از اتهامات ایران از سوی بولتون، حالا گفته می شود که مسدود شدن صدها حساب کاربری در ایران بر اساس گزارش شرکت امنیت سایبری "فایر آی" صورت گرفته است.

اقدام غرب در سانسور رسانه ای کشورمان به اینجا ختم نمی شود درگذشته نیز کشورهای اروپایی، شبکه‌های برون مرزی کشورمان از جمله "العالم"، "پرس تی وی" و "هیسپان تی وی" را با تحریم پخش و حذف از ماهواره های مهم جهانی مواجه کرده بودند.

در موج جدید هجمه های رسانه ای غرب علیه ایران، گوگل بدون اطلاع قبلی کانال العالم در شبکه اشتراک فیلم (یوتیوب) را حذف کرد.

گوگل روز پنجشنبه (اول شهریور ماه) همچنین اعلام کرد که 58 حساب کاربری مرتبط با ایران را که بیشتر آنها با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بودند، بسته است.

شرکت گوگل علاوه بر این در حالی مدعی شده که صداوسیمای ایران به صورت مخفی از سرویس های این شرکت استفاده می کرده که حساب کاربری بسته شده العالم در یوتیوب با لگو و نام این شبکه فعالیت می کرده و همچنین لینک این حساب در سایت رسمی شبکه قابل دسترسی بود.

اقدام ضد رسانه های گوگل که مغایر با اصل گردش آزاد اطلاعات است، مسبوق به سابقه بوده به طوری که پیش از این هم این شرکت دو مرتبه اقدام به بستن کانال یوتیوب شبکه العالم کرده بود.

هجمه شرکت گوگل علیه شبکه های اجتماعی در ایران هماهنگ با فیس‌بوک و توئیتر صورت گرفته پیش از این، شرکت «فیس‌بوک» چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرده بود صدها صفحه کاربری «مرتبط با ایران و روسیه» را از شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیتش از جمله فیس‌بوک و «اینستاگرام» حذف کرده است.

در همان روز شبکه اجتماعی «توییتر» هم اعلام کرد ۲۸۴ حساب کاربری مرتبط با ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

گوگل نیز اعلام کرده ۴۲ کانال دیگر در یوتیوب که با دولت روسیه مرتبط هستند را هم به حالت تعلیق درآورده است.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، شرکت آمریکایی فیسبوک از سوی رسانه‌ها و کنگره آمریکا برای تغییر عملکرد و حذف صفحاتی که تصور می‌شود با روسیه در ارتباط هستند، تحت فشار قرار گرفت.

از آن زمان، به خصوص پس از افشای فروش اطلاعات کاربران فیس‌بوک به شرکت تحلیل داده "کمبریج آنالایتیکا"، این شرکت هر از چند گاهی شماری از صفحات را به بهانه مبارزه با انتشار اخبار جعلی و سوءاطلاعات، حذف می‌کند.

اعتراض معاونت برون مرزی صدا و سيما

معاونت برون مرزی سازمان صدا و سيما در بيانيه ای ، به مسدود شدن حساب برخی از شبكه های بين المللی اين معاونت در شبكه های اجتماعی فيس بوک، توييتر و يوتيوب اعتراض كرد و آن را نشانه اثر گذاری اين شبكه ها در فضای رسانه ای جهانی اعلام کرد.

معاونت برون مرزی در اين بيانيه علت مسدود کردن حساب اين شبكه های فعال و پر طرفدار در برخی از شبكه های اجتماعی را روشن گری و استقلال آنان در ارائه خبرها و گزارش های صحيح و دقيق از اتفاقات و رويدادهای خبری در جهان به ويژه در منطقه خاورميانه ارزيابی و آن را يک سانسور بين المللی عنوان کرد.

در بخشی از این بيانيه آمده است: طی روزهای گذشته حساب‌های برخی شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل پلاس مسدود شده است. در بیانیه منتشر شده از سوی اداره این شبکه‌های اجتماعی علت مسدودسازی، گمراه‌سازی این حساب ها از طریق انتشار اطلاعات نادرست درباره منشأ بارگذاری و انتشار مطالب ذکر شده است.

معاونت برون مرزی صدا و سیما ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام آن را مصداق بارز سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق و دیدگاه‌های مختلف در شبکه های اجتماعی جهانی می داند. مسدود سازی رسانه های مستقل چه در نتیجه تصمیمی اداری توسط اداره شبکه های اجتماعی یادشده، یا متاثر از فشارهای بیرونی صاحبان ثروت و قدرت سیاسی و امنیتی در ایالات متحده آمریکا یا متحدان آن، در هر حال یک افتضاح سیاسی و رسانه ای است که در عصر ارتباطات و آزادی رسانه ها رخ می دهد.

موج جدید رسانه ای غرب علیه ایران درحالی است که طی سالیان اخیر، گزارش‌های زیادی از نقش "ربات‌ها" در ترند‌کردن هشتگ‌‌های مخالف جمهوری اسلامی توسط اکانت‌های منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و کاربران سعودی منتشر شده با این حال تا کنون برخورد توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی غربی با این اکانت‌های جعلی و ربات‌ها مطلبی گزارش نشده است.

براساس شواهد و قراین موجود و با توجه به عملکرد گذشته و رفتارهای ضد رسانه ای غرب علیه ایران، علت مسدود و تعلیق کاربران در ایران از جمله اکانت‌های صدا و سیما اهداف سیاسی پشت پرده است وهدف آنها خفه کردن صدای کاربران ایرانی و سانسور آنان و در مقابل ایجاد انحصار برای رسانه های همسو با غرب است.

پربیننده ترین خبرها