نبیل قاووق:

برخی از کشورهای خارجی مانع خروج آوارگان سوری از لبنان هستند

برخی از کشورهای خارجی مانع خروج آوارگان سوری از لبنان هستند
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 16:51

عضو شورای مرکزی حزب‌الله با اشاره به سوء استفاده کشورهای خارجی از مسئله آوارگان سوری، هدف این کشورها را اعمال فشار به دمشق و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع عنوان کرد.

العالم - لبنان

«نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله تأکید کرد که برخی از کشورهای خارجی مانع از خروج آوارگان سوری حاضر در لبنان به سمت کشورشان می‌شوند.

قاووق در سخنرانی خود در شهرک «کونین» جنوبی تصریح کرد که کشورهای خارجی هدفشان این است که برگه آوارگان را در اختیار داشته باشند تا به دولت سوریه اعمال فشار کرده و از رنج و درد مردم این کشور بهره‌برداری سیاسی کنند.

شبکه خبری المنار گزارش داد که این مسئول حزب الله از مسئولان دولتی لبنان خواسته که برای بازگرداندن آوارگان به دور از هر گونه دیکته خارجی با دولت سوریه همکاری کنند و این مسئله را به سود ملت لبنان ارزیابی کرده است.

وی اعلام کرد که برخی از مسئولان لبنانی، مسئله گره رابطه با سوریه را به صورت ساختگی ایجاد کرده‌اند تا از این طریق، موانع اصلی تشکیل کابینه در این کشور را پنهان کنند.

قاووق در پایان اظهار داشت: «لبنانی‌ها حق دارند که بپرسند که آیا به سود لبنان نیست که راه سوریه به اردن، خلیج فارس و گذرگاه نصیب به روی تولیدات و کالاهای لبنان باز شود؟ آیا به سود لبنانی‌ها نیست که با دولت سوریه هماهنگی کنند که آوارگان سوری زودتر بازگردند؟»

این اظهارات قاووق در حالی مطرح می‌شود که که حزب «حرکة التغییر» (جنبش تغییر) لبنان از دولت این کشور خواسته است که دمشق را ملزم کند هزینه برق مخصوص آوارگان سوری حاضر در لبنان را بپردازد.

در همین راستا، مرکز روسی پذیرش و اسکان آوارگان دو روز پیش اعلام کرد که بیش از 150 آواره سوری حاضر در لبنان به کشور خود بازگشته‌اند.

منابع رسمی لبنانی نیز اعلام کردند که از 23 ژوئیه گذشته (اول مرداد) تا 23 آگوست (اول شهریور) خروج داوطلبانه 16 هزار آواره سوری از لبنان ثبت شده است.

به گفته این منابع، طی دو هفته اخیر، هر روز 600 تا 700 آواره از طریق گذرگاه «المصنع» لبنان را ترک کرده‌اند و به کشور خود بازگشته‌اند.

وزارت دفاع روسیه 27 تیر ماه گذشته از ساخت یک مرکز ویژه در سوریه برای پذیرش و اسکان آوارگان سوری خبر داد و تأکید کرد که هدف از ایجاد این مرکز، تسهیل بازگشت آوارگان به کشورشان است.

فارس

پربیننده ترین خبرها