قطر: امارات و عربستان حامی تروریست ها در یمن هستند

 قطر: امارات و عربستان حامی تروریست ها در یمن هستند
پنج‌شنبه 8 شهريور 1397 - 15:24

سفیر قطر در آمریکا با تقبیح تجاوزگری امارات و عربستان به یمن، خاطرنشان کرد، ریاض و ابوظبی از تروریست های القاعده در یمن حمایت و به آنها کمک مالی می کنند.

العالم ـ آسیا

"مشعل بن حمد آل ثانی" با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، تصریح کرد، همزمان با انتشار اخبار مربوط به حملات وحشتناکی که به مرگ 44 کودک در یمن منجر شده است، گزارش های موثقی درباره همکاری های امارات و عربستان با جنگجویان القاعده در یمن به دست آمده است.
وی افزود: این گزارش ها نشان می دهد که امارات و عربستان با جنگجویان القاعده قراردادهایی منعقد کرده اند که در قبال خروج از برخی شهرهای اصلی یمن مبالغی را دریافت کنند، ضمن اینکه آنها می توانند تمامی اموالی که از مردم یمن به سرقت برده اند را در اختیار خود داشته باشند.
به گفته سفیر قطری، بر اساس توافق امارات و عربستان با گروه تروریستی القاعده همچنین صدها تن از جنگجویان این گروه برای پیوستن به نیروهای ائتلاف آموزش خواهند دید.
وی اضافه کرد: متاسفانه همسایگان قطر فاقد دید و راهبرد روشنی در یمن هستند. آنها به جنگ به عنوان یک فعالیت روابط عمومی نگاه می کنند در حالی که آنان باید به صورت جدی در شرایطی که خود مسبب آن بوده اند، تغییر ایجاد کنند.
مقاله سفیر قطر در آمریکا یک روز بعد از آن منتشر می شود که وزیر خارجه این کشور جنایات انجام شده در یمن از سوی امارات و عربستان را محکوم کرد.
'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت: گزارشی که سازمان ملل متحد درباره اوضاع یمن ارائه کرد، نگران کننده است.
وی افزود: پرهیز از نقض حقوق بشر و جنایات جنگی در هر مکانی، یک ضرورت اخلاقی و انسانی است.
وزیر خارجه قطر در ادامه گفت: از همه طرف ها در یمن می خواهیم که اوضاع انسانی این کشور را مقابل چشم خود قرار دهند و به گفتگوی ملی فراگیر با هدف تحقق آشتی ملی روی بیاورند.
دولت قطر که در ابتدا یکی از اعضای ائتلاف خود خوانده سعودی در تجاوز به یمن بود، بعد از بروز اختلاف بین این کشور با امارات و عربستان از ائتلاف خارج شد و همواره از راه حل سیاسی برای پایان دادن به وضعیت یمن حمایت کرده است.
سه تن از کارشناسان نهاد حقوق بشر سازمان ملل اخیرا در گزارشی احتمال دادند که دولت های امارات و عربستان در پرونده ارتکاب جرائم جنگی در یمن مسئول شناخته شوند.
به گزارش خبرگزاری 'آسوشیتدپرس'، این کارشناسان در اولین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین به خسارات و صدمات ناشی از حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان به یمن طی سال گذشته اشاره کرده اند.
آنها از جامعه جهانی خواستند تا از مهیا کردن تسلیحاتی که ممکن است در مناقشه در یمن مورد استفاده قرار گیرد، امتناع کنند.
از جمله اشاره آشکار این کارشناسان در این رابطه به کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس بوده که به مسلح کردن ائتلاف تحت امر عربستان کمک کرده اند.
گزارش شده است که این کارشناسان از برخی مناطق یمن پیش از تکمیل گزارش جدیدشان بازدید کرده اند.
به گزارش ایرنا، در این گزارش عنوان شد دلایل موجهی وجود دارد که نشان می دهد دولت های امارات و عربستان مسئول نقض حقوق بشر طی مناقشه اخیر در یمن هستند.
این گزارش افزود که از جمله موارد نقض حقوق بشر طی این مناقشه می توان به شکنجه، تجاوز، محروم کردن از حق زندگی و زندانی کردن اجباری اشاره کرد.
آژانس امدادرسانی سازمان ملل پیشتر از مناقشه یمن به عنوان بدترین بحران انسانی در این مقطع زمانی یاد کرد به طوریکه سه چهارم از جمعیت بیش از 20 میلیونی یمن به کمک های انسانی نیاز دارند. جنگ در یمن سیستم بهداشتی این کشور را از بین برده و به دلیل شرایط نامساعد زمینه برای شیوع بیماری های واگیردار در این کشور فراهم شده است.
عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته یا زخمی شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

پربیننده ترین خبرها