لاریجانی: خروج آمریکا از برجام بی انضباطی بین المللی ایجاد کرد

لاریجانی: خروج آمریکا از برجام بی انضباطی بین المللی ایجاد کرد
پنج‌شنبه 8 شهريور 1397 - 22:36

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای، آن را بدعهدی توصیف کرد و گفت: این اقدام آمریکا بی انضباطی بین المللی بوجود آورد.

العالم - ایران/ سیاسی

علی لاریجانی عصر پنجشنبه در «آیین جشن افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد غرب آسیای قم به 40 تن در ماه»، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی از ایران تقاضا کردند که شما نیز حق دارید زیر میز بزنید ولی ما از شما می خواهیم این کار را نکنید و پایبند به توافق باشید و ما هم شرایط اقتصادی را برای شما فراهم می کنیم.

توافق جامع و نهایی هسته‌ ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا و آلمان) منعقد شد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا، اردیبهشت ماه امسال خروج آمریکا از توافق نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی این تقاضای اروپاییها را چندان قبول نداشته اما آن را رد نیز نکرد، با تبیین دلیل این کار، افزود: نظام اسلامی برای این که بار دیگر ملت ایران تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند، این خواسته را رد نکرد و دلیل دیگری برای این قضیه نداشتیم و در توانایی اروپایی ها نیز تردید داشتیم اما برای چند ماه ارزش این را داشت که نگذاریم فشار بین المللی وارد شود تا تمهیدهای لازم اندیشیده شود.

لاریجانی با اشاره به این که هدف ما از این اقدام استفاده از ظرفیت های دیپلماسی کشور و سهل کردن فضای مراودات اقتصادی برای صنعت گران و تولیدکندگان بود، خاطرنشان کرد: این که چقدر ما به نتیجه رسیدیم مشخص نیست و تاکنون قول هایی در زمینه همکاری های نفتی، بانکی و تولیدی را دادند و علی القاعده این روزها باید صحبت های خود را روی کاغذ بیاورند، آن وقت معلوم می شود چند مرده حلاج هستند و‌می توانند کاری انجام دهند.

وی گفت: نکته ای که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در مذاکره با سران قوا فرمودند، حرف کاملا دقیقی است، ما نمی توانیم سرنوشت کشور را معطل کنیم که آیا اروپایی ها بتوانند یا نتوانند، باید فرض بر این باشد که اروپایی ها همکاری با ایران نخواهند داشت و اقدام های لازم را برای رفع مشکلات کشور انجام دهیم.

وی اضافه کرد: البته زمینه مذاکره با اروپایی ها را نباید کور کرد و رهبری نیز فرمودند مذاکره ها را ادامه دهید، اما خودمان را معطل آنها نکنیم.

وی با طرح این سوال که افق پیش روی کشور چیست؟ افزود: هر عقل سلیمی می گوید وقتی این همه نیروی انسانی متخصص دارید هر چه می توانید فضای سرمایه گذاری را در کشور آسان کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل های سرمایه گذاری در کشور، وجود مقررات دست و پاگیر را بخشی از آن دانست و اظهار کرد: ایجاد بخشنامه های فراوان باعث می شود که صنعتگران نتوانند زندگی قابل پیش بینی داشته باشند که البته از این گونه موانع در زمینه افزایش تولیدات داخلی فراوان است، وقتی به انفتاح در سرمایه گذاری نیاز است باید زمینه سرمایه گذاری را تسهیل کرد.

لاریجانی گفت: معتقدم باید در این حوزه بازنگری جدی شود البته قانونی در این زمینه تصویب شد تا با کمک اتاق بازرگانی مقررات زائد را حذف کنند ولی در این زمینه فعالانه برخورد نشد که این مشکل باید به صورت جدی دنبال شده تا مشکلات این حوزه رفع شود. 

وی تصریح کرد: به طور کلی میزان قانون و مقررات، دستورالعمل و بخش نامه برای کارهای سرمایه گذاری در کشور زیاد است و در این زمینه باید یک بازنگری جدی صورت گیرد.

وی یادآود شد: در شورایی که سران قوا به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل می دهند به دنبال رفع مقررات مانع سرمایه گذاری هستیم که البته حداقل به صورت موقت این مقررات را کنار بگذاریم.
لاریجانی همچنین افرایش سرمایه در گردش کارخانه ها را با توجه به شرایط ارزی کشور ضروری دانست و افزود: سوال این است که چرا بانک ها به داد تولید نمی رسند باید توجه داشت وقتی نرخ سود بالا را می بینیم به معنای این است که مشکلاتی در داخل بانک ها وجود دارد، 2 سال پیش مرکز پژوهش های مجلس و دولت تاکید داشتند که مشکل بانک ها باید حل شود اگر این دو چالش را حل کنیم فضا برای تولیدکنندگان کارآفرین امیدوارکننده می شود.

وی همچنین با قدردانی از استاندار قم و مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا برای احیای مجدد بزرگترین واحد خصوصی تولید ورق فولادی کشور افرود: این واحد تولیدی برغم وضعیت آشفته ای که در گذشته داشت، امروز بسیاری از مشکل هایی که به لحاظ مالی داشته را پشت سر گذاشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر حمایت از این واحد صنعتی گفت: وجود چنین کارخانه ای نشان می دهد که به لحاظ نیروی انسانی و امکانات مواد اولیه ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد و باید برنامه ریزی درست داشت.

وی افزود: برغم اینکه ورق های تولیدی در این شرکت برای خودروسازی خیلی مفید است اما واحدهای تولید خودرو به علت بی اعتمادی به تولید داخل از آن استفاده نمی کنند.

لاریجانی با طرح این سوال که چرا باید این گونه باشد؟ تصریح کرد: اگر کیفیت این ورق ها مطلوب است نباید به سمت واردات بروند که البته با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شرایط تحریم دشمن همه مجبورند که از تولیدهای داخلی استفاده کنند.

وی گفت: گاهی سختی هایی که بر یک ملت وارد می شود، اگر هوشیاری وجود داشته باشد، این سختی به سعادت یک کشور بدل خواهد شد.

وی یادآور شد: در شرایطی که امکان واردات فراهم بود، برخی از کارخانه ها ترجیح می دادند به دلایل مختلف واردات مواد اولیه مورد نیاز خود را زیاد انجام دهند، اما امروز به علت این سختی که بوجود آمده عقل حکم می کند که مایحتاج خود را از داخل تامین کنند.

واحد تولیدی غرب آسیا بزرگترین کارخانه تولید ورق های نورد سرد کشور محسوب می شود که درصد قابل توجهی از نیاز مواد اولیه صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و لوله سازی را تامین می کند.
این واحد تولیدی در سال 90 در منطقه نیزار قم، جاده قدیم قم - اصفهان احداث شد که هم اکنون 550 تن در آن فعالیت دارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها