معاون وزیر خارجه سوریه:

غربی‌ها دنبال بهره‌برداری سیاسی از «بازگشت آوارگان» سوری هستند

غربی‌ها دنبال بهره‌برداری سیاسی از «بازگشت آوارگان» سوری هستند
شنبه 10 شهريور 1397 - 15:16

معاون وزیر امور خارجه سوریه کارشکنی‌ غربی‌ها در قضیه بازگشت آوارگان سوری را با تلاش آنها برای پیشبرد برنامه های سیاسی و اقتصادی خود مرتبط دانست و بر همکاری سازنده دمشق با کمیساریای عالی سازمان ملل در این زمینه تاکید کرد.

العالم - سوریه

معاون وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به کارشکنی‌ها در قضیه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان هشدار داد نباید مسئله بازگشت آوارگان سوری را به هیچ برنامه مشکوکی ارتباط داد.

به گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «فیصل المقداد» در دیدار با «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران بر اهمیت ادامه همکاری سازنده دولت دمشق با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه در این دیداربه شرح اقدامات دولت سوریه برای تسهیل بازگشت آوارگان سوری پرداخت و بر همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان  بر اساس حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

المقداد تصریح کرد که نباید موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را به هیچ یکی از برنامه‌های مشکوکی مرتبط کرد که با منافع ملت سوریه و بازگشت آنان به روستاها و شهرهایشان در تضاد است.

گراندی نیز به نوبه خود به اهمیت بیانیه وزارت خارجه سوریه درباره استقبال از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و تأمین امنیت روند بازگشت داوطلبانه و عزتمندانه آنان اشاره کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از همکاری بین کمیساریای عالی آوارگان و حکومت سوریه گفت که این نهاد آماده است همه امکانات و ظرفیت خود را برای تأمین ملزومات اساسی بازگشت آوارگان در اختیار قرار دهد و به دولت سوریه برای تسهیل روند خدمات‌رسانی مطلوب به این شهروندان به محل های اقامتشان کمک کند.

«علی حیدر»، وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه نیز در گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» اظهار داشت: دولت سوریه  چه از طریق آشتی‌های محلی و چه عملیات نظامی تصمیمی راهبردی برای آزادسازی کامل اراضی سوریه از چنگ تروریسم دارد.

وی افزود: ترس غربی‌ها از مهاجرت‌های تازه شهروندان سوری غیرواقعی است و در واقع آنها تمایلی برای اجازه دادن به شهروندان سوری به منظور بازگشت به کشورشان ندارند و به منظور بهره برداری سیاسی و اقتصادی از آوارگان مانع بازگشت آنها به سوریه می‌شوند.

این مقام سوریه وضعیت سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی حال حاضر سوریه را بهتر از سال‌های پیشین خواند و افزود: محاسبات کشورهای متجاوز علیه سوریه به عملیات نظامی و برنامه ریزی برای اقدامات خصمانه جدید شکست خورده است.

روسیه یک ماه پیش پس از دیدار رئیس جمهور آن با همتای آمریکایی خود در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بازگشت حدود هفت میلیون آواره سوری به کشورشان تهیه کرد که از لبنان آغاز می‌شود.

از زمان آغاز بحران در سوریه در اسفند ماه 1389 ، میلیون‌ها سوری خانه و کاشانه خود را به سمت مناطق امن در این کشور و خارج از آن ترک کردند.

براساس طرح گام به گام مسکو، قرار است در مرحله نخست 890 هزار آواره سوری از لبنان به سوریه بازگردند. روسیه گفته است که با شروع این طرح، نزدیک به هفت هزار پناهجوی سوری از لبنان به کشورشان بازگشتند.

واشنگتن همکاری خود را با طرح روسیه منوط به ایجاد راه حل سیاسی برای پایان جنگ سوریه از جمله برگزاری انتخابات در این کشور تحت نظارت سازمان ملل عنوان کرده است.

بعضی کشورهای غربی و عربی، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را امتیازی به دولت سوریه تلقی کرده و از همراهی با این طرح خودداری می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها