زندان، بارزترین نقض حقوق بشر در عربستان

زندان، بارزترین نقض حقوق بشر در عربستان
دوشنبه 3 مهر 1391 - 15:59

در سايه نظام قضايي غير مستقل عربستان سعودي و بازداشت هاي بدون تفهيم اتهام و محاکمه؛ و شکنجه جسمي و روحي زندانيان، زندان به يکي از بارزترين مصاديق نقض حقوق بشر در اين کشور تبديل شده است.

"فؤاد ابراهيم" كارشناس مسائل سياسي عربستان روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، با اشاره به این که آل سعود با نفوذ مالی در موسسات بین المللی مثل شورای حقوق بشر سازمان ملل بر نقض های حقوق بشری خود سرپوش می گذارد، گفت: موضوع زندانيان درعربستان از جمله اصلي ترين موضوعات حقوق بشر در اين كشور است كه اخیرا با تحركات مردمي همراه شده است.

ده ها نفر از شهروندان عربستاني با تجمع مقابل زنداني در منطقه "القصيم" نزديك رياض پايتخت عربستان به بازداشت فرزندان و نزديكان خود از سوي مسئولان سعودي اعتراض كردند و در اين حال نيروهاي پليس معترضان را محاصره و آنان را به بازداشت تهديد كردند.

"فؤاد ابراهيم"، اظهار داشت: در سايه نظام قضايي غيرمستقل و ظالم كه به بازداشت بدون تفهيم اتهام و بدون محاكمه بسياري از زندانيان به مدت هاي طولاني اقدام می کند، موضوع زندانیان به دغدغۀ اصلي بسياري از مردم عربستان تبديل شده است.

كارشناس مسائل سياسي عربستان با اشاره به ادامه اعتصاب ها و اعتراضات مردم عربستان به قضيه زندانيان، از جمله تجمع مقابل زندان"حائر" و نيز تجمع مقابل شورای تحقيق و دادستاني كل و وزارت كشور، رژيم سعودي را به بي توجهي به اصول و معيارهاي حقوق بشر متهم كرد و گفت: اين رژيم از موسسات بين المللي مانند شوراي حقوق بشر براي سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر بهره برداري مي كند.

ابراهیم در ادامه، طرح موضوع نقض حقوق بشر در عربستان در سطح بين الملل را خواستار شد و گفت: آل سعود به هيچ توافق نامه اي در زمينه حقوق بشر پايبند نيست.

از سوی دیگر، فعالان سعودي اعلام كرده اند كه هزاران نفر بدون تفهيم اتهام يا محاكمه، در زندان هاي رژيم آل سعود در بازداشت به سر مي برند. محافل حقوق بشر، مسئولان سعودي را به اجراي عمليات امنيتي براي بازداشت مخالفان سياسي متهم مي كنند.

فعالان حقوق بشر همچنين از شكنجه جسمي و روحی زندانيان عربستاني از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور خبر داده اند.

24-10:50

 



 



پربیننده ترین خبرها