تظاهرات همزمان حامیان و مخالفان مهاجران در آلمان

تظاهرات همزمان حامیان و مخالفان مهاجران در آلمان
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 09:38

هزاران تن از حامیان و مخالفان سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل در سراسر شهر کمنیتس، در ایالت زاکسن آلمان راهپیمایی کردند. پیش از آن، موجی از اعتراضات خشونت‌بار نژادپرستانه در اعتراض به وقوع قتلی با سلاح سرد به راه افتاده بود.

العالم- اروپا 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، راهپیمایی‌های روز شنبه که به گفته پلیس با حضور ۸۰۰۰ تن برگزار شد، به‌رغم تنش آشکار مسالمت‌آمیز به پایان رسید.

معترضان راست‌افراطی با همراه داشتن تصاویر بزرگی از قربانیان حملات خشونت‌بار مدعی شدند که مسببان آنها پناهجویان هستند. برخی با تکان دادن پرچم‌های آلمان شعار "مرکل برو" و "ما مردم هستیم" سر می‌دادند.

در همین حال معترضان ضد فاشیست با همراه داشتن بنرهایی با نوشته "کمنیتس نه خاکستری است، نه قهوه‌ای" و "قلب به جای نفرت" به خیابان‌ها آمدند. این بار حضور نیروهای امنیتی آلمان و گروه‌های پشتیبان آنها از سراسر آلمان بسیار سنگین برگزار شد چرا که در اعتراضات سری قبل شمار آنها در مقایسه با هزاران نئو نازی، اغتشاش‌طلب و سایر افراطگرایان بسیار کمتر به چشم می‌خورد.

عصر یکشنبه و دوشنبه پیش پس از بازداشت یک معترض عراقی و سوری به ظن کشتن یک نجار ۳۵ ساله آلمانی اعتراضات خیابانی خشونت‌باری به راه افتاده بود. پس از بازداشت‌ها، معترضان خشن در خیابان‌های متفاوت به یک سری خارجی از جمله یک افغان، یک سوری و یک مرد بلغاری حمله کردند.  

به گفته پلیس، در اعتراضات روز شنبه حدود ۴۵۰۰ حامی راست‌افراطی از جنبش‌های مختلفی نظیر حزب ضد مهاجرتی راستگرا موسوم "آلترناتیو" برای آلمان و حزب ضد اسلامی "پگیدا" حضور داشتند. حدود ۳۵۰۰ تن هم در حمایت از سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان راهپیمایی کردند. طبق این سیاست، بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو از  سال ۲۰۱۵ وارد آلمان شدند.

دولت آلمان از راهپیمایی حامیان مهاجران استقبال کرد و هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور در توئیتی نوشت: جنگ جهانی دوم ۷۹ سال پیش آغاز شد. آلمان درد و رنج غیر قابل تصوری را در اروپا به راه انداخت. اگر بار دیگر مردم امروز در خیابان‌ها به نازی‌ها ادای احترام کنند، تاریخ گذشته ما موجب می‌شود تا قاطعانه از دموکراسی دفاع کنیم.

یکی از رهبران سبزهای آلمان هم با انتشار تصویری از خودش در میان معترضان نوشت: اجازه نخواهیم داد تا افراطگرایان جناح راستگرا کشور و دموکراسی ما را نابود کنند. نه در کمنیتس، نه در زاکسن و نه هیچ جای دیگر آلمان. قانون اساسی ما باید پیروز شود. ما باید از آن دفاع کنیم. همین الان!

پربیننده ترین خبرها