کانادا: ایده ساختار مستقل از دلارِ آمریکا، امیدوارکننده است

کانادا: ایده ساختار مستقل از دلارِ آمریکا، امیدوارکننده است
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 13:00

وزیر خارجه کانادا در گفت‌وگو با مشهورترین نشریه آلمان ضمن حمایت از توافق هسته‌ای با ایران گفت که در شرایط کنونی ایده پرداخت مستقل از دلار، امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

العالم - ایران

کانادا سالهاست که یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا محسوب می‌شود. «کریستیا فریلند» وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران نشریه آلمانی «اشپیگل» به پرسش‌های آنان درباره موضع این کشور درباره توافق آب‌وهوایی و تنش‌هایی که در زمینه تجارت آزاد و توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در پی روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد شده است پاسخ داد.

وی در تشریح دیدگاهش درباره اینکه به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و تحریم همه شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، آلمان پیشنهاد داده است که ساختار مالی مستقل از دلار ایجاد شود، گفت: «کانادا حتی زمانی که یک دولت جدید روی کار بیاید، توافق نامه‌های بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد.قراردادهایی (از دولت گذشته) به ما رسیده که به آنها تمایلی نداریم اما شما روی حرف کانادا حساب کنید. به عقیده من، باید در این مورد (ساختار مالی مستقل از دلار) به دقت فکر شود. اما چنین ایده‌ای به نظر امیدوارکننده به نطر می‌رسد. البته این موضوع برای شرکت‌های اروپایی مهمتر از کانادایی‌هاست.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو اشپیگل این پرسش را مطرح کرد که چطور می‌توان با وجود شریکی مانند آمریکا در جهت تقویت لیبرال‌دموکراسی حرکت کرد؟ فریلند در پاسخ گفت که نمی‌توان گفت که آمریکا دیگر لیبرال‌دموکرات نیست. کانادا رابطه دوستی نزدیکی با آمریکا دارد. آنچه که سبب اتحاد دو کشور می‌شود، چیزی ورای اختلاف با ترامپ است. شهروندان طرفین در زندگی روزمره با هم ارتباط دارند.

این سیاستمدار کانادایی افزود: «دوستان ما در آمریکا به یک دموکراسی قوی متعهد هستند. موارد زیادی هستند که ما هم مانند آلمان درباره آنها با کاخ‌سفید اختلاف داریم. ما برخی از تصمیم‌های ترامپ را رد می‌کنیم به ویژه خروج از توافق آب‌وهوایی. ما روی این تمرکز داریم که با اروپایی‌ها همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم. اما می‌گوییم که در همچنان برای بازگشت آمریکا باز است.»

نشریه آلمانی در ادامه از وی پرسید که در شرایطی که ترامپ می‌گوید، کانادا تهدید امنیت ملی برای آمریکا محسوب می‌شود،مذاکره کانادا با آمریکا در زمینه توافق تجارت آزاد با وجود مکزیک چطور می‌تواند محقق شود؟

وزیر خارجه کانادا گفت: «ادعای اینکه کانادا، آمریکا را تهدید می‌کند، بی‌معنی است. در نهایت ما بر طبق قانون آمریکا ما بخشی از مجموعه دفاعی آمریکا محسوب می‌شویم. با این حال، پیشرفت‌های مکزیک درباره توافق جدید تجارت آزاد (با آمریکا)، ما را تشویق کرده است و خوشبینیم که کانادا هم در نهایت به این توافق بپیوندد.»

وی همچنین از اینکه پیامی در راستای آزادی «رائف بداوی» فعال حقوق‌بشر در عربستان هم در شبکه توئیتر منتشر کرده دفاع کرد و گفت که دولتش مانند آلمان به تحولات حقوق‌بشر در دیگر کشورها واکنش نشان می‌دهد.

مواضع «داگ فورد»  به عنوان نخست‌وزیر ایالت اونتاریو که از وی به عنوان فردی با سیاست‌های ترامپ یاد می‌شود هم دیگر پرسش اشپیگل بود. فریلند گفت: «داگ فورد به عنوان نخست‌وزیر ایالت من انتخاب شده است. من دو بار با او دیدار داشته‌ام و او از اقدامات ما در مناقشه گمرکی با آمریکا حمایت کرده است. طبیعتا من یک لیبرال هستم و فورد نیست. مسایل زیادی وجود دارند که ما با هم اختلاف داریم. یکی از آنها تغییرات آب‌وهوایی است. دولت من معتقد است که آلودگی محیط‌زیست باید هزینه‌بر باشد.ما به جامعه‌ای با تجارت آزاد و آزادی مهاجران معتقدیم. من این نگرانی را دارم که بگویند جامعه با ساختار متنوع کارایی ندارد و مردم فقط می‌توانند در قالب یک قومیت زندگی کنند.»

 وی در پاسخ به اینکه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است، فریلند نخست‌وزیر آتی کانادا شود هم گفت که از ترودو بزرگتر است و نخست‌وزیر فعلی فوق‌العاده است.

فریلند 50 ساله از ژانویه 2017 یعنی در دولت «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا به سمت وزیر خارجه این کشور منسوب شده است وی که  پیشتر خبرنگار بود مانند ترودو از اعضای  حزب لیبرال  و گزارش‌‌های زیادی درباره اوکراین کار کرده است. به دلیل پرداختن به این موضوع سفر وی به روسیه ممنوع شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها