افشای طرح محرمانه آمریکا برای کشتار اتمی در شوروی و چین پس از فجایع ژاپن

افشای طرح محرمانه آمریکا برای کشتار اتمی در شوروی و چین پس از فجایع ژاپن
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 17:30

رسانه های روسیه از انتشار اسناد محرمانه ای در آمریکا خبر دادند که براساس آن، آمریکا چندین سال پس از فجایع بمباران اتمی سال 1945 شهرهای ژاپن، قصد بمباران اتمی شوروی و چین در دهه 60 میلادی را داشته است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش ریانووستی و اینترفاکس، سازمان آرشیو امنیت ملی آمریکا، اسناد محرمانه مربوط به برنامه ریزی آمریکا برای نابودی شوروی و چین به عنوان دو کشور صنعتی را که قرار بود، در دهه 1960 میلادی اجرا شود، منتشر کرد.
براساس این اسناد، در طرحی که در سال 1964 برنامه ریزی شده بود، امکان بکارگیری سلاح اتمی علیه شوروی طراحی شده بود به گونه ای که در صورت اجرای آن باید 70 درصد توانمندی و امکانات صنعتی شوروی نابود می شد.
در سند دیگری که مربوط به سال 1962میلادی است، امکان کشته شدن 70 میلیون روس بر اثر بمباران اتمی پیش بینی شده بود. 
در گزارش رسانه روسی به استناد اسناد منتشره، آمده است: ستاد نیروهای مسلح آمریکا حتی نابودی جمعیت شوروی را به عنوان معیار اصلی پیروزی بر این کشور در نظر گرفته بود.
ریانووستی در ادامه گزارش خود یادآوری کرد: سازمان ملی آرشیوها و اسناد آمریکا در سال 2015 اسنادی را منتشر کرد که در آن اهداف بمباران شوروی، چین و کشورهای اروپای شرقی در سال 1959 میلادی مشخص شده بود.
رسانه روسی نوشت: 179 هدف برای بمباران در مسکو، 145 هدف در لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) و 91 هدف در برلین شرقی قرار داشتند.
پس از پایان جنگ دوم جهانی، آمریکا در راس اردوگاه غرب با شوروی در راس بلوک شرق وارد رویارویی بزرگی شدند که در تاریخ به جنگ سرد مشهور است.
این دوره با فروپاشی شوروی سابق و متلاشی شدن اردوگاه شرق تحت سرپرستی این کشور به پایان رسید.
آمریکا تنها کشور جهان است که از بمب اتمی استفاده کرده، بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است. عملیات اول در تاریخ دوشنبه، ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه روز ۶ اوت ۱۹۴۵ به وقت محلی در شهر هیروشیما انجام گرفت. عملیات دوم، بمباران ناکازاکی بود که دو روز پس از بمباران هیروشیما صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها