معاون حقوقی وزیرخارجه:

کشورها باید به ایران در مبارزه با مواد مخدر کمک کنند

کشورها باید به ایران در مبارزه با مواد مخدر کمک کنند
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 14:13

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تمامی کشورهایی که از تلاش های ایران برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر به سرزمین شان نفع می برند، موظفند کمک های فنی و مالی در اختیار تهران قرار دهند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«غلامحسین دهقانی»که برای شرکت در کنفرانس بین المللی مقابله با قاچاق تسلیحات غیرقانونی به تروریست ها به روسیه سفر کرده است، در دیدار با معاون دبیر کل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد این مطلب را بیان کرد.
وی با بیان اینکه تولید روزافزون این مواد در افغانستان و فعالیت قاچاقچیان برای انتقال آن به خارج از مرزها، تهدیدی جدی علیه امنیت ایران و دیگر کشورها است، افزود: ایران در طول چند دهه گذشته در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داشته و جان بسیاری از عزیزانش را در راه مبارزه با این پدیده شوم از دست داده است.
دهقانی با اشاره به اقدامات ایران در زمینه مبارزه با جرایم فراملی سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر بر ارتباط تنگاتنگ این پدیده با تروریسم تاکید کرد و افزود: امروزه بویژه در منطقه ما یکی از منابع اصلی مالی تروریست ها قاچاق مواد مخدر است.
معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: بدیهی است که قاچاق مواد مخدر و دیگر جنایات سازمان یافته فراملی امروزه تنها با مبارزه یک کشور به تنهایی اثر بخش نیست و نیاز به حمایت های جدی بین المللی و همکاری کشورها در منطقه و جهان دارد. 
وی ادامه داد: کشورهایی که از فداکاری های چند دهه گذشته نیروهای امنیتی ایران در جلوگیری از انتقال مواد مخدر از طریق این کشور به کشورشان بیشترین سود را برده اند از ارایه حداقل کمک ها و فناوری ها به ایران برای مقابله با این جنایتکاران دریغ می کنند.
دهقان یادآور شد: مسئولیت هرگونه کاستی در این روند در آینده متوجه این کشورها خواهد بود و ضروری است این نکته توسط شما به آنها گوشزد شود. 
معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود بر اهمیت نقش سازمان ملل بویژه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد تاکید کرد و ضمن تشکر از همکاری های این دفتر با جمهوری اسلامی ایران، خواستار افزایش کمک ها و همکاری بیشتر خصوصا در زمینه اجرای ابتکار منطقه ای سه جانبه بین ایران، افغانستان و پاکستان در مبارزه با مواد مخدر شد.
به گزارش ایرنا، «یوری فدوتوف» معاون دبیر کل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نیز ضمن تایید نگرانی های ایران، توضیحاتی پیرامون برنامه های انجام شده و در دست اقدام دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ارایه کرد.
وی افزود: سازمان ملل متحد برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه و خارج از آن آمادگی و جدیت لازم را دارد و در این رابطه در صدد تقویت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد مستقر در تهران است.
فدوتوف با بیان اینکه با اعزام نیروی جدید در صدد تقویت دفتر خود درتهران هستیم، به از دست دادن منابع مالی تروریست ها در عراق و سوریه (نفت) اشاره کرد و گفت: تروریست ها به دنبال جایگزین کردن منابع مالی خود (تجارت مواد مخدر) هستند.
وی با ابراز نگرانی از این رویکرد تروریست ها، بر لزوم برخورد با آنها از طریق کشورهای منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها