آل سعود معترضان به فيلم موهن را دستگير كرد

آل سعود معترضان به فيلم موهن را دستگير كرد
چهارشنبه 5 مهر 1391 - 06:27

قاهره (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي عرب از دستگيري معترضان و تظاهركنندگان عليه فيلم و تصاوير موهن در باره پيامبر گرامي اسلام (ص) پس از پايان تظاهرات خبر داد.

علي ابوالخير روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، علت دستگيري اخير فعالان و شهروندان عربستاني را شركت آنها در تظاهرات اعتراض آميز عليه فيلم و تصاوير موهن درباره پيامبر اسلام (ص) عنوان كرد.

ابوالخبر افزود: تظاهرات در اعتراض به اهانت به پيامبر اكرم (ص) در سراسر جهان اسلام برگزار شد و مردم عربستان نيز به عنوان يك ملت متدين توهين به مقدساتشان را نمي پذيرند و از سوي ديگر نمي توانند سلب آزادي و دستگيري خويشاوندانشان را تحمل كنند.

وي گفت: تظاهرات كنوني در عربستان و دستگيري تظاهركنندگان امري بي سابقه نيست زيرا در گذشته نيز پس از برگزاري هر تظاهرات، شركت كنندگان و فعالان آن، دستگير شده اند.

ابوالخير تصريح كرد: دولت عربستان با هرگونه تظاهرات، مطالبه قانون اساسي و دموكراسي مخالفت مي كند و كساني را كه خواهان دموكراسي و رعايت حقوق انسان هستند، تكفير مي كند.

اين نويسنده و تحليلگر سياسي عرب افزود: به همين دليل هرگاه موضوع حقوق بشر از سوي حكومت آل سعود مطرح مي شود، قيد و شرط هاي معمول به آن افزوده و از شرع براي محدود كردن دامنه آن سوء استفاده مي شود. اين در حالي است كه منظور آل سعود از شرع، ديدگاه حاكمان و نه دين اسلام است.

وي با اشاره به اين كه جنبش سياسي در عربستان به منطقه شرق آن كشور محدود نمي شود، خاطرنشان كرد: با اين وجود همواره تظاهركنندگان در منطقه شرق عربستان دستگير و به زندان فرستاده مي شوند و هرگاه نزديكان آنها نيز براي دفاع از حقوق آنان تظاهرات كنند، آنها نيز دستگير مي شوند.
 
نويسنده و تحليلگر سياسي در ادامه گفت: چند ماه پيش، شماري از فعالان در رياض و ابها دستگير شدند و تظاهرات دانشجويان دختر نيز سركوب شد. در حجاز هم به ويژه در شهر مدينه، شهروندان به ويژه نوادگان اهل بيت، تحت فشار امنيتي قرار گرفتند.

وي تصريح كرد: دولت عربستان، طرح آمريكا را اجرا و در قضيه سوريه نيز مانند قطر از مخالفان دولت سوريه حمايت مي كند.

ابوالخير افزود: نيروهاي القاعده، با استفاده از پول هاي عربستان از يمن به سوريه منتقل شده اند تا نظام آن كشور را سرنگون كنند. اين در حالي است كه دولت عربستان، ملت خود را سركوب مي كند.

وي ادامه داد: دولت آمريكا نيز با در پيش گرفتن سياست هاي دوگانه در زمينه حقوق بشر، درباره حوادث عربستان سكوت كرده است در حالي كه درباره حوادث داخلي ساير كشورها واكنش نشان مي دهد.

نويسنده و تحليلگر عربستاني تأكيد كرد: شبكه العالم تنها كانالي است كه حوادث عربستان را براي جهانيان منعكس مي كند. اين در حالي است كه شبكه هاي خبري عربي حوادث عربستان را سانسور مي كنند و به رويدادهاي ساير كشورها به جز عربستان مي پردازند.

وي گفت: شبكه العالم، حقايق وضعيت موجود در عربستان را كه درباره آنها سكوت شده است، پوشش مي دهد و اين امر امتيازي بزرگ براي اين شبكه به شمار مي آيد.

 SM-25-17:50

پربیننده ترین خبرها