ترفند عجیب نماینده ترامپ برای تشکیل دولت حامی آمریکا در عراق

ترفند عجیب نماینده ترامپ برای تشکیل دولت حامی آمریکا در عراق
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 09:19

یک سیاستمدار و تحلیلگر برجسته عراقی می گوید: نماینده ترامپ، شخصیت ها و نمایندگان پارلمان عراق را برای پیوستن به ائتلاف مورد حمایت خود (ائتلاف محور صدر - العبادی) تحت فشار گذاشته و حتی به بازگرداندن داعش به عراق تهدید کرده است.

العالم ـ عراق

"غالب الشابندر" سیاستمدار و تحلیلگر عراقی در پاسخ به سوال شبکه سعودی الحدث که در شبکه مجازی عراق بازتاب یافت، گفت: این که برخی تلاش می کنند در مقام تحلیل، نیروهای عراقی را به دو بخش نزدیک به جمهوری اسلامی ایران و مستقل تقسیم کنند کاملا دور از واقعیت است. 
وی افزود: آن دسته از نیروهای عراقی که نزدیک به واشنگتن نیستند را نباید نیروهای وابسته به ایران تلقی کرد و اساسا تقسیم نیروهای عراقی به دو محور ایران و آمریکا نادرست است. 
وی اظهار داشت: می گویند از یکسو برت مک گورک (نماینده رئیس جمهوری آمریکا در گروه نظامی موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش) و از سوی دیگر سردار قاسم سلیمانی درحال فشار به نیروهای عراقی برای انتخاب جبهه بندی های مورد نظر تهران و واشنگتن هستند در حالی که چنین نیست و سردار سلیمانی بر خلاف مک گورک هرگز به سراغ سیاستمداران عراقی نرفته و کسی را تحت فشار قرار نداده و یا تهدید نکرده است.
این سیاستمدار برجسته عراقی گفت: من می توانم هزار شاهد بیاورم که مک گورک از طریق پیام های شفاهی و مکتوب به بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان منتخب در پارلمان جدید، به آنها وعده داده یا آنها را تهدید کرده است که اگر به ائتلاف محور صدر - العبادی نپیوندند و از نخست وزیری دوباره العبادی حمایت نکنند، واشنگتن با آنها - از جمله از طریق بازگرداندن داعش - بشدت برخورد خواهد شد. 
الشابندر تصریح کرد که نماینده دونالد ترامپ با اغلب روسای ائتلاف های انتخاباتی عراق با همین شیوه و ادبیات سخن گفته است تا به خواست واشنگتن تن در دهند. 
اظهارات این سیاستمدار برجسته عراقی در این شبکه سعودی در حالی بیان می شود که پیش تر نیز بسیاری از ناظران و فعالان سیاسی عراق نسبت به سکوت دولت در برابر مداخله آشکار مک گورک، داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در بغداد و حتی شخص جورج پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در روند تشکیل دولت جدید عراق و اعمال فشار به شخصیت ها و نمایندگان عراقی هشدار داده بودند. 
این اعتراضات در فضای مجازی عراق نیز بشکل گسترده ای بروز و ظهور یافته است و برخی کاربران از نام های فراکسیون سفارت آمریکا (اشاره به ائتلاف محور صدر - العبادی) و فراکسیون مقاومت (در اشاره به ائتلاف محور العامری و المالکی) استفاده می کنند. 
این هفته همچنین درچند نوبت اعتراضات خیابانی از سوی مردم بغداد علیه تحرکات مک گورک و سیلیمان و مداخلات آشکار واشنگتن انجام شد. 
به گزارش ایرنا، چهارمین دوره پارلمان عراق سرانجام پس از نزدیک به چهار ماه از برگزاری انتخابات، در حالی روز دوشنبه جلسه افتتاحیه خود را برگزار کرد که موضوع تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی به یک موضوع دو قطبی تبدیل شد و دو محور سیاسی بطورهمزمان مدعی تشکیل فراکسیون بزرگ شدند. 
فراکسیون بزرگ که اختیار تشکیل دولت را خواهد داشت نیازمند گردهم آمدن نصف بعلاوه یک تعداد کل نمایندگان پارلمان (329 کرسی) است. 
محور الفتح - دولت قانون به رهبری هادی العامری و نوری المالکی روز دوشنبه با ارائه لیستی با امضای شخصی 151 نفر از نمایندگان منتخب و محور سائرون - النصر به رهبری مقتدا صدر و حیدرالعبادی با ارائه لیستی شامل امضای حدود 20 رئیس ائتلاف انتخاباتی (سرلیست) با حدود 180 عضو، هر کدام جداگانه از رئیس سِنی پارلمان خواستند آنها را بعنوان ائتلاف (فراکسیون) بزرگ ثبت و اعلام کند. 
هر کدام از این دو محور نیز با برگزاری کنفرانس خبری جداگانه در حاشیه جلسه پارلمان، خود را بعنوان ائتلاف بزرگ معرفی کردند و وعده تشکیل دولت جدید با مشخصات مورد نظر خود را دادند. 
اختلاف بر سر این که آیا ملاک تشکیل ائتلاف بزرگ، امضای شخصی و حضوری نمایندگان است و یا این که امضای رئیس ائتلاف کافی است و نیازی به امضای تک تک نمایندگان یک ائتلاف وجود ندارد، به نقطه اصلی اختلافات تبدیل شد، امری که رئیس سِنی را واداشت تا موضوع را برای تعیین تکلیف به دادگاه قانون اساسی عراق ارجاع دهد. 
درهمین حال پارلمان جدید عراق روز سه شنبه در دومین روز کاری خود از انتخابات رئیس و هیات رئیسه بازماند و رئیس سِنی مجلس پس از نشستی با سران ائتلاف های انتخاباتی حاضر در پارلمان، بدلایلی که اعلام نشد، جلسه بعدی پارلمان را به 13 روز بعد موکول کرد. 

پربیننده ترین خبرها