اهداف سفر امیر کویت به واشنگتن

اهداف سفر امیر کویت به واشنگتن
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 13:18

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت امروز در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند و این دومین دیدار دو طرف از زمان آغاز بحران در روابط قطر و چهار کشور عربی است.

العالم ـ آسیا

امیر کویت برای دومین بار از زمان آغاز بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) روز سه‌شنبه (دیروز) عازم واشنگتن شد و قرار است امروز (چهارشنبه) با ترامپ در کاخ سفید دیدار کند.

امیر کویت که نقش میانجی برای حل بحران قطر با چهار کشور عربی را دارد، از زمان بروز این بحران در خرداد ماه سال گذشته، شهریور سال قبل نیز به واشنگتن سفر کرد و در دیدار با ترامپ راهکارهای حل این بحران را بررسی کرد که البته نتیجه‌ای هم نداشت و تنها در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که میانجی‌گری کویت مانع مداخله نظامی احتمالی در قطر شد.

به گزارش فارس، روزنامه قطری «العربی الجدید» در گزارشی به بررسی اهداف سفر امیر کویت به واشنگتن پرداخت و نوشت: «علی رغم اینکه هدف سفر امیر کویت به واشنگتن پرداختن به تمامی پرونده‌های منطقه است اما انتظار می‌رود که پرونده بحران قطر در اولویت گفت‌وگوهای دو طرف قرار گیرد.»

این روزنامه البته نوشته که «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت روز سه‌شنبه (دیروز) بدون اشاره به پرونده بحران در روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس تأکید کرد که سفر امیر کویت در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص اوضاع منطقه خلیج (فارس) و تحولات مربوط به روند صلح در غرب آسیا و چالش‌های پیشروی ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و خشکاندن منابع حمایت مالی آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جارالله افزود که در سفر امیر کویت به واشنگتن چندین توافقنامه همکاری بین دو کشور امضا خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که این سفر وی اهداف مورد نظر خواه در سطح روابط دوجانبه و یا اوضاع منطقه خلیج (فارس) را محقق نماید.

العربی‌الجدید همچنین نوشت که امیر کویت ۸۹ ساله که مسن‌ترین دیپلمات در منطقه است، همچنین در دیدار با ترامپ سعی خواهد کرد با ارائه‌ طرح‌هایی سران عرب را در یک میز گفت‌وگو جمع کند در حالیکه پیش از این اجلاس شورای همکاری خلیج‌ (فارس) که دسامبر سال گذشته در کویت برگزار شد، با شکست مواجه شد و کشورهای محاصره کننده قطر از جمله امارات و عربستان این اجلاس را تحریم کردند اما اکنون واشنگتن نیز برای برگزاری اجلاس مشترک با سران کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در کمپ دیوید به منظور بررسی راهکارهای مقابله با ایران و اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه آن تلاش می‌کند.

طبق این گزارش، کویت به هر طریقی سعی دارد شورای همکاری خلیج‌ (فارس) را حفظ نماید زیرا از لحاظ نظامی و سیاسی برای مقابله با هر گونه مداخله احتمالی ایران در جنوب عراق به این شورا نیاز دارد و از سوی دیگر واشنگتن نیز استمرار دودستگی در میان اعضای این شورا را به نفع طرح‌های آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه نمی‌داند.

بحران یمن و تحریم ایران در دستور کار دیدار امیر کویت و ترامپ

امیر کویت در دیدار با ترامپ همچنین پاره‌ای از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بحران یمن ، تحولات روند صلح در غرب آسیا، حمایت از ائتلاف بین‌المللی برای نابودی تروریسم و تحولات سیاسی و نظامی در عراق را بررسی خواهد کرد و تلاش می‌کند که به یک راهکار سیاسی در یمن به خصوص در پرتو شکست ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات، دست یابد.

کویت بر خلاف خواسته ترامپ روابط با ایران را حفظ می‌کند

این روزنامه قطری همچنین نوشت که ترامپ در این دیدار امیر کویت را به اتخاذ مواضع تُندتر در قبال ایران، اجرای تحریم‌های اقتصادی و قطع تمامی ارتباطات تجاری با آن تشویق خواهد کرد اما رهبران سیاسی کویت سعی خواهند کرد به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن این کشور مقابل سواحل ایران، تعاملات حاشیه‌ای در روابط با تهران را حفظ کنند.

بررسی راهکار روند به بن‌بست رسیده سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از دیگر محورهای گفت‌وگوی امیر کویت با ترامپ است به خصوص اینکه کویت تماس‌های خوبی با تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس دارد.

پربیننده ترین خبرها