روابط ایران و عراق؛ آخرین تحولات و رویدادها

روابط ایران و عراق؛ آخرین تحولات و رویدادها
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 22:42

عراق زمانی که در لبه پرتگاهی بود که داعش برای آن ساخته بود، ایران در کنار آن ماند و با کمکهای تسلیحاتی، فکری و مستشاری و همچنین به میدان آمدن مردم عراق که باعث شکل گیری نیرویی جدید به اسم حشد الشعبی شد، داعش همه پایگاه زمینی خود را از دست داد و از عراق پاکسازی شد.

العالم - گزارش

همگان اذعان داشتند دوران پساداعش دوران جدیدی خواهد بود. وضعیت عراق بعد از انتخابات ۲۰۱۸ پارلمانی دقیقا همین وضعیت جدید پساداعش است. وضعیتی با پیچیدگی ها جدید و مشکلات گذشته. این روند باعث شده است روابط دو کشور ایران و عراق نیز به مرحله جدیدی قدم بگذارد و مسائل جدیدی را تجربه کند.

عراق پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ وارد فضای جدیدی شده است که پیچیدگی نقش بازیگران داخلی در کنار مسائل منقطه ای و بین الملل، آنرا در شرایط متفاوتی از گذشته قرار داده است.

روابط خاص ایران و عراق و وابستگی های متقابل این دو کشور، باعث شکنندگی روابط دو کشور در کنار متغیرهای متفاوت شده است. در حالی که روند انتخاب نخست وزیر به درازا کشیده و تکلیف ائتلافهای سیاسی مشخص نشده است، العبادی نخست وزیر این کشور، رئیس الحشد شعبی را برکنار کرده است که بازتابهای متفاوتی را شکل داده است.

دیدار امیر عبد اللهیان با نماینده سازمان ملل در امور عراق

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص عراق اظهار داشت: « ایران و عراق اجازه نخواهند داد که آمریکا روابط ممتاز دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد».

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توفیقات عراق در مبارزه با تروریسم و روند سیاسی این کشور گفت: «رهبران سیاسی و دینی عراق و مردم فهیم این کشور با موفقیت از دو مسیر مبارزه با تروریسم و تقویت روند سیاسی و دموکراسی سربلند بیرون آمدند».

وی همچنین با توجه به تحرکات بعضی از کشورهای منطقه و آمریکا در تحولات جدید عراق اشاره داشت:«امروز عراق بیش از هر زمان دیگر نیازمند تمرکز بر وحدت و وفاق ملی است».

وی افزود: «عربستان باید به رأی و نظر مردم عراق احترام بگذارد و به همسایه سازنده ای برای مردم عراق تبدیل شود».

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: «نقش نماینده دبیرکل سازمان ملل در کمک به عراق قابل تحسین است و امیدواریم هرچه زودتر پارلمان عراق و رهبران این کشور در استقرار دولت جدید و کمک به روند امنیت، ثبات و رفاه مردم به توافق برسند».

یان کوبیش، نماینده سازمان ملل در امور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان ملل از وحدت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می کند، افزود: «از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به مبارزه با تروریسم در عراق قدردانی می کنیم».

وی همچنین اظهار داشت: «ایران و عراق دو همسایه ای هستند که در دوره جدید، هر دو از روابط همه جانبه سود برده اند».

نماینده سازمان ملل در امور عراق در پایان با اشاره به شکل گیری دولت جدید عراق گفت: سازمان ملل تلاش می کند روند شکل گیری دولت جدید این کشور بر مبنای توافق ملی شکل گیرد و کمک به ریشه کنی تروریسم در عراق از اهداف UN به شمار می رود».

برکناری فالح فیاض

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، فالح الفیاض را از تمامی مناصب دولتی و از همچنین حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) برکنار کرد. دفتر نخست وزیر اعلام کرده دلیل این برکناری را ورود رئیس سابق حشدالشعبی به فعالیت‌های سیاسی و حزبی عنوان کرده است. ائتلاف الفتح عراق دستور حیدر عبادی را یک تصمیم شخصی و غیرقانونی خوانده است.

برخی از گزارش‌های پیشین حاکی از اختلافاتی بین حیدر عبادی و فالح الفیاض بود. برخی بر این عقیده بودند که اختلاف بین این دو نفر می‌تواند در ائتلاف النصر زلزله‌ای ایجاد کند. ائتلاف نصر در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ۴۲ کرسی را از آن خود کرد. منابع گفته بودند، اختلاف در ائتلاف النصر و بیرون رفتن عده‌ای از رهبران آن به رهبری فالح الفیاض از این ائتلاف، می‌تواند حدود ۳۰ کرسی پارلمان را از این ائتلاف بگیرد.  

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برکناری رئیس حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی دولت عراق را موضوعی داخلی می‌داند و می‌گوید ایران در این مورد دخالت نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها