افزایش تلفات انفجارهای تروریستی کابل

افزایش تلفات انفجارهای تروریستی کابل
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 00:48

مقامات وزارت کشور افغانستان در آخرین گزارش خود از دو انفجار انتحاری شامگاه چهارشنبه در کابل پایتخت این کشور، مجموع کشته ها را 20 تن و زخمی ها را 70 تن اعلام کردند.

العالم - آسیا

«نصرت رحیمی» از سخنگویان وزارت کشور افغانستان به رسانه های محلی گفت که تاکنون 20 کشته و دست‌ کم 70 زخمی از دو انفجار محله « قلعه ناظر» در غرب کابل به مراکز درمانی منتقل شده اند و این در حالی است که شاهدان عینی مدعی هستند تعداد قربانیان بیش از این است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با مقامات مسئول به منظور دریافت آمار قطعی تلفات بی نتیجه ماند و تنها «وحید مجروح» سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مجروحین را با همین تعداد تایید کرد.
نهاد ریاست جمهوری افغانستان هم ساعتی بعد از این حمله با صدور بیانیه ای از سوی «محمد اشرف غنی» ضمن محکوم کردن آن اعلام کرد که تروریست های جنایتکار به جز پیام مرگ، وحشت، ویرانی و جنایت، دیگر هیچ هدفی را دنبال نمی کنند و حمله به مدرسه، مسجد، بازار، ورزشگاه و شهروندان، به هدف اصلی این جنایتکاران تبدیل شده است.
در ادامه آمده است، حمله به مردم و دست اندرکاران رسانه های کشور، حمله به آزادی بیان و جنایت علیه بشریت است.
حدود ساعت 18 روز چهارشنبه یک عامل انتحاری پس از درگیری با نگهبانان ورودی یک باشگاه ورزشی به نام «میوند» که در حوزه ششم امنیتی شهر کابل در منطقه دشت برچی قرار دارد و به باشگاه « معلم » نیز معروف است خود را به ابتدای سالن تمرین رسانده مواد همراهش را منفجر کرد.
این حمله زمانی رخداد که یک مسابقه ورزشی در باشگاه جریان داشت و به تبع آن جمعیت قابل توجه ای درسالن حضور داشتند که گزارش اولیه این انفجار از حداقل 8 کشته و 17 زخمی خبر می داد.
نیم ساعت بعد از این انفجار، هنگامی که مردم و نیروهای امدادی برای کمک به آسیب دیدگان آمدند و خبرنگاران نیز برای پوشش حادثه در محل حضور یافتند، عامل انتحاری دوم خود را در نزدیکی این اجتماع منفجر کرد
یک نیروی امنیتی گفت که مهاجم دوم در صندوق عقب یک خودرو پنهان شده بود و هنگام بازرسی خودرو که نزدیک محل بود اقدام به عملیات انتحاری کرده است ؛ هرچند این سخن رسمیت ندارد

«حشمت الله استانکزی» سخنگوی پلیس کابل نیز در همین ارتباط به خبرنگار«صدای افغان» معروف به «آوا»؛ تایید کرده است که در انفجار دوم دو خبرنگار و یک پلیس کشته و چهار خبرنگار دیگر زخمی شده اند.
به گفته خبرنگاران حاضر در صحنه «صمیم فرامز» و «رامز احمدی» به ترتیب خبرنگار و تصویر بردار شبکه تلویزیون طلوع در این حادثه کشته شدند و «خالد نیک‌زاد»، «حسین راستی ‌منش » خبرنگاران شبکه تلویزیون خورشید و «امان فرهنگ » خبرنگار تلویزیون یک هم زخمی شده اند.
تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این جنایت را برعهده نگرفته است ، هر چند الگوی عملیاتی این حمله مشابه اقدامات گروه داعش در حملات انتحاری مشابه است.
درآخرین مورد مشابه دهم اردیبهشت ماه سال جاری در خیابان «شش درک» شهرکابل که نزدیک ترین محل به نهاد ریاست جمهوری در حلقه سبز امنیتی است ، یک مهاجم انتحاری موتور سوار خود را منفجر کرد و بعد از آن که خبرنگاران و مردم درمحل جمع شدند عامل انتحاری دوم خود را در نزدیک خبرنگاران منفجر کرد که آن حادثه جان 9 تن از فعالان حوزه رسانه افغانستان را گرفت.
داعش مشابه این عملیات ها را که با هدف تحمیل بیشترین تلفات انسانی طراحی می کند در شهرهای سوریه و عراق نیز به دفعات انجام داده است
این انفجارها در حالی انجام شد که « جیمز متیس » وزیر دفاع آمریکا عصر امروز بدون اعلام قبلی به کابل آمد تا در مورد روند راهبرد آن کشور برای تحقق صلح در افغانستان با مقامات دولت وحدت ملی این کشور مذاکره کند.
قرار است «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جوزف دنفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که امروز در پاکستان بودند، در مسیر رفتن و هند در کابل هم توقف داشته باشند.
ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده آمریکایی که برای دو سال مسئولیت هدایت نظامیان خارجی حاضر در افغانستان را زیر پرچم ناتو برعهده داشت ، روز یکشنبه هفته جاری با دهها وعده عملی نشده در کارنامه خود به طور رسمی مسئولیتش را به «اسکات میلر» همتای دیگرش واگذار کرد.
نیکلسون در مراسم تودیع ، مدعی شد که نسبت به هر زمان دیگری افغانستان امروز به صلح با طالبان نزدیک شده است و این سخن را وی در حالی بیان کرد که به گفته مقامات افغانستان جز طالبان بیش از 19 گروه تروریستی دیگر در این کشور فعال هستند.
شاید انفجار چهارشنبه گواه این نظر باشد که صلح با طالبان نمی تواند تضمین کننده توقف جنگ در افغانستان باشد، زیرا هنوز گروه هایی مانند داعش هستند که زیر حمایت آشکار آمریکا در ادلب سوریه در افغانستان ریشه می دوانند.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها