مقام بلژیکی: در تلاش برای جبران خروج آمریکا از برجام هستیم/ ایران باید به منافعش در برجام دست یابد

مقام بلژیکی: در تلاش برای جبران خروج آمریکا از برجام هستیم/ ایران باید به منافعش در برجام دست یابد
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 09:10

قائم‌مقام وزیر امور خارجه بلژیک با بیان اینکه اقدامات ایران در زمینه برجام بسیار حکیمانه بود، موضع کشورش را عدم موافقت با تصمیمات یکجانبه واشنگتن برشمرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا خروج آمریکا از برجام را جبران نماییم.

العالم ـ اروپا

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، «آختن» روز چهارشنبه در دیدار «کاظم جلالی» رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا به بروکسل سفر کرده است، از جمهوری اسلامی به عنوان بازیگر اصلی در حل مسائل منطقه یاد کرد.
وی افزود: در تمام معادلات منطقه‌ای و تلاش‌های منجر به صلح، ما نیازمند مشارکت و همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
آختن با بیان اینکه بحران یمن و سوریه از دید ما دارای اهمیت بسیار است،‌ تاکید کرد: نقش جمهوری اسلامی در حل این مسئله مهم و اساسی است.
قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیک با اشاره به حمایت بلژیک از معاهده بین‌المللی برجام، اظهار داشت: برجام نقش ایران در حل مسائل منطقه را پررنگ می‌کند و جمهوری اسلامی باید در این توافق بین‌المللی به منافعش دست یابد و در کنار دیگر بازیگران جهانی به ایفای نقش بپردازد.
آختن موضع کشورش را عدم موافقت با تصمیمات یکجانبه واشنگتن برشمرد و تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا خروج آمریکا از برجام را جبران نماییم.
تقدیر از ایران به خاطر ماندن در برجام
وی ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی به دلیل ماندن در برجام تصریح کرد: ما از ایران به خاطر ماندن در برجام سپاسگزاریم چرا که برنامه ترامپ این بود که ابتدا از برجام خارج شود تا ایران نیز از این توافق خارج شود اما اقدامات ایران در این زمینه بسیار حکیمانه بود.
آختن تاکید کرد: ما ایران را تحسین می‌کنیم که پاسخ تحریک سیاسی آمریکا را با تحریک سیاسی نداد و در برجام باقی ماند.
ایران خواستار اقدامات عملی اروپا در زمینه برجام است

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر ضرورت واقع‌گرایی در مورد مسائل منطقه و ضرورت حل این مسائل در میان کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: حل و فصل مسائل منطقه صرفا با همکاری کشورهای منطقه حاصل می شود.
وی با اشاره به وضعیت منطقه و حضور تروریست‌ها و اقدامات جنایتکارانه‌ آنها، افزود: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم در مسیر مبارزه با آن همواره پیشگام بوده است.
رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا به دخالت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: تضعیف دولت‌ها در منطقه سرآغاز بروز و قدرت گرفتن تروریست‌هاست.
نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی تاکید کرد: اینکه دم از مبارزه با تروریسم بزنیم اما در عمل اقدام و گامی صادقانه برنداریم راه به جایی نخواهد برد.
نایب رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی همچنین خواستار اقدامات عملی، جدی و ملموس کشورهای اروپایی در زمینه برجام شد و تصریح کرد: خواست افکار عمومی و مردم در ایران اقدام عملی کشورهای اروپایی در زمینه برجام است.
وی برجام را بزرگترین دستاور سیاست خارجی اروپا دانست و یادآور شد: حفظ این دستاورد صرفا با اتخاذ مواضع سیاسی امکان‌پذیر نیست و باید مواضع عملی در این خصوص اتخاذ شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام غیرمسئولانه آمریکا در نقض برجام نیز گفت: آمریکا با بی‌مسئولیتی تمام، یک معاهده بین‌المللی را نقض کرد و حقوق بین‌الملل را زیر پاگذاشت و هم اکنون نیز سعی در تخریب روابط ایران و اروپا دارد و راه‌های مختلفی را برای این مسئله دنبال می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:ایران همواره بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و 12 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاییدی بر این امر است.
شایان ذکر است در این دیدار همچنین پیمان سعادت سفیر ایران در بلژیک، اتحادیه اروپا و آکردیته در لوکزامبورگ، حضور داشت.
نشست مشترک کاظم جلالی رییس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروکسل شده‌ است امروز (چهارشنبه 14 شهریور) با آختن قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیک دیدار و گفت وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها