مالزی یک میلیون کارگر خارجی غیرقانونی را اخراج می کند

مالزی یک میلیون کارگر خارجی غیرقانونی را اخراج می کند
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 15:10

برنامه سراسری مقابله با قاچاق انسان و کارگران خارجی غیرقانونی در ایالت های 13 گانه مالزی که آمار آنها بیش از یک میلیون نفر برآورد شده، از هفته جاری در این کشور جنوب شرق آسیا آغاز شده است. دراین برنامه دستگیری، برخورد قانونی و اخراج کارگران غیرقانونی دیده شده است.

العالم ـ آسیا

دراین برنامه، کارگران خارجی که توسط ماموران اداره مهاجرت مالزی دستگیر می شوند با مجازات های شدید روبه رو خواهند شد.
دولت جدید مالزی مشکلات اقتصادی این کشور را بسیار جدی دانسته و از این رو با کارگران خارجی که به صورت غیرقانونی در این کشور مشغول به کار هستند و همچنین عوامل قاچاق انسان که آنها را به این کشور آورده اند، با شدت بیشتری برخورد خواهد کرد.
این برنامه به گونه ای است که 'چارلز جوز' سفیر فیلیپین در کوالالامپور با انتشار بیانیه ای در مالزی به 400 هزار کارگر فیلیپینی ثبت نام نشده در این کشور هشدار داد تا قوانین اداره مهاجرت مالزی را برای ماندن و کار کردن دراین کشور مورد توجه قرار دهند.
مالزی که با هجوم کارگران غیرقانونی از کشورهای آسیایی رو به روست پیش از شروع برنامه جدید برای دستگیری محاکمه و اخراج آنها از ابتدای سال جاری تا پایان ماه گذشته به آنها مهلت داده بود تا با معرفی خود از پیگردهای قانونی دراین کشور مصون بمانند.
طبق این گزارش، سفارت فیلیپین تاکنون به 5 هزار و 844 نفر از کارگران غیرمجاز این کشور برای خروج از مالزی در دوره برنامه عفو اداره مهاجرت کمک کرده است.
در دوره عفو عمومی مهاجران غیرقانونی دستگیر شده 300 رینگیت (حدود 100 دلار )جریمه شده و اجازه می یافتند به کشورشان بازگردند.
شرکت های خارجی و کارفرمایان مالزیایی عمدتا از کارگران خارجی به دلیل دستمزدهای پایین تر آنها نسبت به کارگران داخلی استفاده می کنند.
این کارگران عمدتا در کارهای سخت و خطرناک از جمله ساخت و ساز برج های مرتفع، پرورش درختان پالم و کارخانجات تولید روغن پالم، کشاورزی در مزارع و امور خدماتی سطح پایین مانند نظافت ساختمان ها و خیابان ها مشغول کار هستند.
طبق گزارش های رسانه ای برآوردها حاکی است تا پایان سال گذشته حدود 1.7 میلیون نفر کارگر خارجی به طور قانونی و بیش از یک میلیون نفر در این کشور به طور غیرقانونی در این کشور مشغول کار هستند.
اندونزی، فیلیپین، میانمار، بنگلادش، کامبوج، پاکستان، هند، افغانستان، نپال و لائوس منابع اصلی کارگران غیرقانونی مالزی بشمار می روند و به رغم سیاست های گوناگونی که از سال ها پیش برای مقابله با این مهاجران اجرا شده، اما همچنان میزان کارگران غیرمجاز خارجی در مالزی رو به افزایش است. 
به گزارش ایرنا، طبق گزارش اداره مهاجرت مالزی از سال 2014 تا پایان ماه گذشته حدود 400 میلیون رینگیت جریمه از 840 هزار مهاجران خارجی که در این کشور که بیش از تاریخ مجاز در ویزای خود درکشور مانده اند(overstay )، دریافت شده است.
طبق این گزارش در 9 ماه گذشته که برنامه عفو عمومی برای کارگران خارجی اجرا شده بود بیش از 28 هزار کارگر خارجی از کشورهای مختلف دستگیر شده اند.
دولت پیشین مالزی پیشتر اعلام کرده بود به رغم تلاش برای کنترل مبادی ورودی و خروجی این کشور با چندین میلیون نفر کارگر غیرمجاز خارجی مواجه است.
مالزی وقوع برخی جرائم را به مهاجران غیرقانونی نسبت می دهد و با تدابیر نظارتی شدید در نقاط مختلف از جمله مبادی ورودی و خروجی قصد دارد با پدیده مهاجران غیرقانونی مقابله کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها