حمایت آمریکا و متحدانش از ارزیابی انگلیس علیه روسیه در پرونده «اسکریپال»

حمایت آمریکا و متحدانش از ارزیابی انگلیس علیه روسیه در پرونده «اسکریپال»
جمعه 16 شهريور 1397 - 06:55

سران آمریکا و چهار کشور متحد دیگر این کشور در بیانیه‌ای از ارزیابی دولت انگلیس درباره مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار در شهر سالزبری انگلیس حمایت کردند.

العالم-آمریکا

سران فرانسه، آلمان، آمریکا کانادا و انگلیس در بیانیه‌ای بار دیگر مسکو را به حمله به «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس‌تبار متهم کرده و این اقدام ادعایی را محکوم کرده‌اند.

انتشار این بیانیه پس از آن صورت می‌گیرد که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز  چهارشنبه طی بیانیه‌ای در پارلمان این کشور بار دیگر بعد از شش ماه از حادثه «سالزبری»، دولت روسیه را به حمله با گاز اعصاب به این جاسوس سابق روس‌تبار در خاک انگلیس متهم کرد.

ترزا می گفت بر اساس تحقیقات انجام گرفته پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس مدارکی وجود دارد که معلوم می‌شود دو فرد از افسران روسیه با ورود به انگلیس و اقامت در هتلی در «واترلو»، گاز «نوویچوک» را با خود به سالزبری برده و به «سرگئی اسکریپال» و دخترش در مقابل مرکز خرید این شهر حمله کرده‌اند. وی گفت در بررسی محل اقامت این دو نفر در هتل واترلو رد گاز نوویچوک یافت شده است.

آمریکا، فرانسه، آلمان و کانادا در بیانیه مشترک خود از آنچه پیشرفت‌ها در تحقیقات در خصوص این پرونده توصیف شده استقبال کرده و تصریح کرده‌اند به ارزیابی لندن درباره این واقعه اعتماد کامل دارند

«سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.

او و دخترش ۶ ماه پیش در شهر سالزبری انگلیس بیهوش پیدا شدند و لندن بعداً مدعی شد دولت روسیه با گاز اعصاب «نوویچوک» به آنها حمله کرده است.

بعد از آنکه دولت انگلیس روسیه را به انجام این «حمله» متهم کرد، تنش‌ها در روابط دو کشور به طرز بی‌سابقه‌ای اوج گرفت و هر دو طرف شماری از دیپلمات‌های طرف مقابل را اخراج کردند. مسکو اتهامات کشورهای غربی در این باره را رد کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها