یک اندیشکده آمریکایی ادعاهای آمریکایی ها درباره ارتباط ایران و القاعده را زیر سوال برد

یک اندیشکده آمریکایی ادعاهای آمریکایی ها درباره ارتباط ایران و القاعده را زیر سوال برد
شنبه 17 شهريور 1397 - 09:32

پژوهش انجام‌شده در یک اندیشکده آمریکایی، ارتباط میان ایران و القاعده را که دونالد ترامپ بارها بر آن تأکید کرده است زیر سؤال می‌برد.

العالم _ آمریکا

یک پژوهش انجام‌شده در اندیشکده «نیو امریکا» که بر مبنای تحلیل دقیق پرونده‌های به دست آمده از محل اختفای اسامه بن لادن تهیه شده است، ادعا‌های اخیر دونالد ترامپ و مایک پمپئو را در خصوص همکاری‌های ایران و القاعده زیر سؤال می‌برد.

بر اساس این پژوهش، بررسی پرونده‌های القاعده از جمله یک سند 19 صفحه‌ای جدید که ماه نوامبر سال گذشته منتشر شد از آن حکایت دارد که ایران از حضور غیرقانونی اعضای القاعده در خاکش ناخرسند بود. به گفته "نِلی لاهود،" پژوهشگر ارشد این مطالعه و کارشناس حوزه القاعده، ایران در ابتدا کوشید تعداد زیادی از اعضای القاعده را که به این کشور گریخته بودند به سایر کشورها بازگرداند. ایران سپس اعضای القاعده از جمله اعضای خانواده بن لادن را دستگیر کرد. این دستگیری پس از آن رخ داد که آن‌ها مفاد مرتبط با حضور خود در ایران که ممنوعیت ارتباطات تلفنی را شامل می‌شد نقض کردند.

بر همین اساس، القاعده همواره به ایران بی‌اعتماد بوده است.

لاهود درباره این پژوهش می‌گوید: "به دنبال شواهدی در خصوص وجود روابطی عملیاتی میان ایران و القاعده در طرح‌ریزی حملات تروریستی بودم. اما چنین شواهدی را پیدا نکردم."

این در حالی است که دونالد ترامپ و مایک پمپئو در اظهارات خود مدعی وجود روابط نزدیک میان ایران و القاعده شده اند. ترامپ همچنین در ماه مه (اردیبهشت) و هنگام اعلام تصمیم خود در خصوص خروج از توافق هسته‌ای ایران مدعی شده بود تهران "از عناصر و شبه نظامیان تروریست مانند...القاعده حمایت می‌کند."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها