سخنگوی انصارالله: سازمان ملل در مقابل رژیم سعودی عاجز است

سخنگوی انصارالله: سازمان ملل در مقابل رژیم سعودی عاجز است
يکشنبه 18 شهريور 1397 - 18:16

سخنگوی جنبش انصارالله ضمن تشریح اقدام ائتلاف سعودی در ممانعت از عزیمت هیات ملی یمن به مذاکرت ژنو تصریح کرد، سازمان ملل در مقابل رژیم آل سعود عاجز است.

العالم - ایران / سیاسی

محمد عبدالسلام در صفحه فیسبوک خود نوشت: سازمان ملل متحد در گرفتن مجوز لازم شکست خورد و ائتلاف سعودی متجاوز نیز طبق عادت ادعا کرد ما (انصار الله) برای تحقق این امر شروطی را تعیین کرده ایم.

وی افزود: ائتلاف سعودی در شکست های سیاسی و رسانه ای پی در پی خود تا آنجا پیش رفت که مدعی شد زخمی ها مورد نظر برای انتقال به اروپا جهت مداوا همراه با هیات اعزامی ایرانی و لبنانی هستند، در حالی که این ادعاها را از روز اول تحریم مطرح کرد. 

سخنگوی جنبش انصارالله با اشاره به موافقت هیات ملی با پرواز مستقیم هواپیما از صنعا به ژنو به همراه بیماران و زخمی ها گفت: در این اثنی سازمان ملل متحد در راستای همراهی با عربستان به ما اطلاع داد به یک هواپیما مجوز پرواز مستقیم از صنعا به ژنو داده خواهد شد و موافقت خود را با انتقال بیماران و زخمی هایی که با توجه به بسته بودن فرودگاه صنعا طی دو سال گذشته حال آنها وخیم شده بود، برای درمان به اروپا اعلام کرد. 

وی تاکید کرد: این حق بیماران صعب العلاج است که درمان ویژه شوند . ما برای تشریح مصائب ملت خود به ژنو می رویم نه برای امتیاز گرفتن و سفر زخمی ها و بیماران به اروپا تحت نظارت سازمان ملل و سازمان های مربوطه، خط بطلان بر ادعاهای ائتلاف سعودی در سال های اخیر است.

سخنگوی انصارالله ادامه داد: از سوی هیچ طرفی حتی برخی سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت به ما ضمانتی برای بازگشت سالم اعضای هیات ملی از ژنو داده نشد و جامعه بین المللی به ائتلاف سعودی در حالی که با آن در جنگ نیست، اعتماد ندارد پس چگونه در حالی که با آنها در جنگ هستیم به آنها اعتماد کنیم؟

عبدالسلام افزود: در پاسخ به سووال برخی سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت که از ما پرسیدند چرا در مذاکرات ژنو حاضر نشدید، باید بگویم آیا شما حاضرید سلامت اعضای هیات و بازگشت آنها را تضمین کنید و آیا هواپیمای رسمی از کشور خود را در اختیار ما قرار می دهید که پاسخ می دهند نه.

وی ادامه داد: یکی از سفرا گفت، این سخت است و آسان نیست و دیگری گفت، نمی شود هیچ طرفی اعم از سازمان ملل یا غیره این امر را ضمانت کند مگر اینکه با پروازهای خود هیات را اسکورت کنند.

رییس هیات مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات ژنو افزود: جامعه بین المللی که با ائتلاف سعودی در جنگ نیست به آن اعتماد ندارد، چگونه ما که با آن در جنگ هستیم هیات ملی خود را بدون ضمانت به سازوکاری که دشمن زورگو بر آن حاکم است، بسپاری. دشمن نه اخلاق می فهمد نه قانون، به هیچ کشوری هم اعتماد ندارد و احتمال دارد هر حماقتی را در حق هیات ما مرتکب شود و سازمان ملل نمی تواند چیزی به آن بگوید و اگر هم بگوید گوش شنوایی وجود ندارد. 

عبدالسلام افزود: پیش از دعوت به مذاکرات اخیر ژنو، در صنعا و مسقط چندین دور مذاکره در حضور سازمان ملل صورت گرفت تا در آن برنامه مذاکرات، تیم مذاکره کننده، مدت زمانی، مکان مذاکره، انتقال هیات و گام های اعتماد سازی مشخص شود. 

وی تصریح کرد: پس از مشخص شدن اعضای هیات مذاکره کننده از سوی شورای عالی سیاسی و قبل از ارسال دعوتنامه، سازمان ملل در نظر داشت مذاکرات در مسقط برگزار شود تا یک هواپیمای عمانی برای انتقال هیات و جلوگیری از کارشکنی ائتلاف سعودی اعزام شود و از سازمان ملل خواستیم به مسوولیت خود در این خصوص عمل کند تا مذاکرات در زمان خود برگزار شود.

سخنگوی انصارالله ادامه داد: کارها بر این اساس پیش رفت و هنگامی که آمادگی هیات خود را به سازمان ملل اعلام کردیم و منتظر انتقال آنها به همراه چند زخمی به سلطنت عمان شدیم، سازمان ملل ما را غافلگیر کرد و ما را در عمل واقع شده قرار داد.

وی افزود: با مخالفت سازمان ملل با انتقال هیات از صنعا با هواپیمای سازمان ملل، متوجه شدیم این سازمان هم برای حفاظت از پروازها در مقابل رژیم آل سعود عاجز است.

عبدالسلام تاکید کرد: سازمان ملل حتی در خصوص تاخیر چند ساعته پرواز فرستاده خود به صنعا نیز نتوانست کاری کند و پر واضح است که سلامت هیات ملی را هم نمی تواند ضمانت کند. 

وی بازگشایی فرودگاه صنعا را ضرورتی بشر دوستانه دانست و تصریح کرد، تسلط ائتلاف سعودی بر گذرگاه ها بدون پاسخ نمی ماند.

عبدالسلام افزود: با توجه به بیشتر شدن مصائب مردم یمن بازگشایی فرودگاه صنعا اولویتی انسانی است و با متجاوزان زورگو با هر وسیله ای می جنگیم.

سخنگوی انصارالله با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل، بسته بودن فرودگاه صنعا را غیرقانونی خواند و سازمان ملل و جامعه بین المللی را در برابر آزمایشی تاریخی دانست و گفت: مردم یمن در برابر این ظلم دست بسته نمی ماند و اجازه نخواهد داد محاصره صنعا تداوم یابد. 

وی همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن توسط ائتلاف سعودی را بدون پاسخ ندانست و افزود: مجازات سنگینی در انتظار متجاوزان است.

مذاکرات صلح یمن با حضور طرفین یمنی قرار بود روز پنجشنبه 15 شهریور ماه با نظارت 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در شهر ژنو سوئیس برگزار شود اما اقدام ائتلاف سعودی در ممانعت از عزیمت نمایندگان انصارالله، این نشست را به تعویق انداخت. 

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه و در آستانه نشست صلح یمن در بیانیه ایی اعلام کرد: پس از انجام کلیه اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته با سازمان ملل متحد و آمادگی برای شرکت در مذاکرات، ناگهان با مانع تراشی ائتلاف متجاوز روبرو شدیم.

در این بیانیه تصریح شده بود: ائتلاف سعودی مجوز فرود هواپیمای عمانی برای انتقال هیات انصارالله را صادر نکرد، اقدامی که بخشی از توافق صورت گرفته برای شرکت در مذاکرات بوده و با هدف سنگ اندازی برای ممانعت از حضور هیات صنعا صورت می گیرد. 

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در پی لغو نشست ژنو، بدون اعلام زمان بعدی نشست بر استمرار روند دیپلماتیک برای برقراری صلح در یمن تاکید کرد.

دور پیشین گفت وگوهای صلح یمن اردیبهشت سال 1395 در کویت نیز با کارشکنی ائتلاف سعودی به شکست انجامید.

پیشتر نیز نخستین دور مذاکرات صلح یمن در دی سال 1394 در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.

عربستان از ششم فروردین سال 1394 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.
 

پربیننده ترین خبرها