واکنش ظریف به تهدید بولتون علیه دیوان کیفری: گستاخی رژیم آمریکا حد و مرز ندارد

واکنش ظریف به تهدید بولتون علیه دیوان کیفری: گستاخی رژیم آمریکا حد و مرز ندارد
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 15:13

وزیر امور خارجه ایران گفته است، اینکه آمریکا حتی قضات دیوان بین‌المللی کیفری را نیز به پیگرد قضایی در دادگاه‌های خود تهدید کرده، نشان می‌دهد که «گستاخی رژیم آمریکا حد و مرزی ندارد».

العالم - ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، گستاخی آمریکا حد و مرزی ندارد تا جایی که حتی قضات دیوان بین‌المللی کیفری را نیز به پیگرد قضایی در دادگاه‌های خود تهدید کرده است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه ایران در پیامی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: « آمریکا تهدید کرده دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم و حتی قضات آن را در دادگاههای آمریکا تحت تعقیب قرار می‌دهد. کسی اظهار خشم نمی‌کند؟ گویا گستاخی این رژیم سرکش آمریکایی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. جامعه بین‌المللی چه زمانی به ستوه خواهد آمد و آمریکا را مجبور خواهد کرد تا همانند یک کشور عادی رفتار کند؟»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه تهدید کرد در صورتی که دادگاه بین‌المللی کیفری شهروندان آمریکا و متحدان این کشور را تحت تعقیب قرار دهد، آن را تحریم خواهد کرد.

تهدید مشاور امنیت ملی دولت آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از تحقیق‌ احتمالی این دیوان علیه واشنگتن و تل‌آویو، واکنش این نهاد بین‌المللی را به دنبال داشته است.

این نهاد در واکنش به این تهدید بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که کار دیوان بدون تاثیرپذیری از تهدیدهای اخیر، ادامه خواهد یافت. دیوان بین‌المللی کیفری همچنین تصریح کرد که یک نهاد مستقل و بیطرف بین‌المللی است و حمایت 123 کشور در جهان را در اختیار دارد.

دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۲ با هدف تحت تعقیب قرار دادن عاملان جنایات جنگی تأسیس شد، اما کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.

تحریم مالی، ممانعت از ورود قضات و دادستان‌های دیوان به آمریکا و پیگرد حقوقی مقامات دیوان از جمله تهدیداتی است که بولتون، علیه این دیوان که عمدتا وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارد، مطرح کرده است.

در خبرها آمده بود که آمریکا به طور خاص درباره تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنگ افغانستان و اقدامات ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نگران است.

فارس

پربیننده ترین خبرها