نماینده پارلمان عراق خواستار شد؛

تحقیق وزارت خارجه عراق درباره نقش آمریکا در ناآرامی بصره

تحقیق وزارت خارجه عراق درباره نقش آمریکا در ناآرامی بصره
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 16:24

یک نماینده پارلمان عراق با انتقاد از دخالت‌های خارجی در امور کشورش از وزارت خارجه خواست تا تحقیقی دقیق درباره نقش آمریکا در بحران بصره انجام دهد.

العالم - عراق

«خالد الاسدی» نماینده پارلمان عراق درباره تحولات اخیر بصره گفت که هوشیاری ملت عراق، برنامه‌های آمریکا را به شکست کشاند و حوادث بصره، همه امور پنهان را آشکار ساخت و اکنون باید گروه‌های سیاسی کشور، موضعی قاطع در قبال دخالت‌های خارجی اتخاذ کنند.

وی در گفت‌وگو با برنامه «حوار الساعة» شبکه «المیادین»، اظهار داشت که بصره به فضل آگاهی و هوشیاری فرزندانش، سلامتش را باز یافت و آمریکایی‌ها از طریق سفارتشان تلاش کردند که اوضاع بصره را بحرانی کنند. سرکنسول آمریکا در این استان، تهدیداتی طرح کرده بود که هدفش تحمیل رویکردی سیاسی مخالف منافع عراق بود. از وزارت خارجه عراق نیز می خواهیم که تحقیقات دقیقی در این‌باره انجام دهد.

نماینده پارلمان عراق درباره برنامه‌های دولت آتی عراق گفت: این دولت باید مسئله تداوم حضور نیروهای خارجی که عراقی‌ها را تحریک می‌کند، جدی بگیرد و حتی جدولی زمانبندی شده برای خروج این نیروها از عراق را تدوین کند. مهمترین چالش فراروی دولت آتی، مقابله با پرونده فساد است.

الاسدی افزود: دولت کنونی می‌تواند عراق را برای مدتی مشخص از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دور نگه دارد و دولت آتی نیز باید کشور را از عرصه منازعات خارجی دور نگه دارد و موضعی بی‌طرف داشته باشد.

الاسدی افزود که ائتلاف‌های بزرگی که تشکیل شده‌اند باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و ما نیز بر مشارکت کلیه طرف‌ها در دولت آتی تاکید دارد.

الاسدی درباره اختلافات داخلی درباره پست نخست‌وزیری گفت: ما بر مشارکت کلیه نیروهای عراقی در دولت آتی تاکید داریم و موضع مرجعیت درباره نخست‌وزیری را می‌پذیریم. فرصت‌های العبادی برای نخست‌وزیری مجدد از بین رفته است و وی نیز باید در انتخاب نخست‌وزیر جدید مشارکت و همراهی کند.

این نماینده عراقی درباره طرح اقتصادی کشور نیز گفت که دولت العبادی در تخصیص بودجه‌های کافی به استان‌های مختلف موفق عمل نکرد و سهل‌انگاری این دولت در اعطای تخصیصاتی که وعده‌اش را داده بود، موجب تشدید اعتراض‌ها و تنش‌ها شد.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها