سفیر سوئد: آسانژ را برای اعدام به آمریکا نمی‌دهیم!

سفیر سوئد: آسانژ را برای اعدام به آمریکا نمی‌دهیم!
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 01:42

سفیر سوئد در روسیه گفت: اگر احتمال اعدام بنیانگذار سایت ویکیلیکس در آمریکا وجود داشته باشد، هرگز او را به واشنگتن تحویل نخواهیم داد.

سفیر سوئد در روسیه گفت: اگر احتمال اعدام بنیانگذار سایت ویکیلیکس در آمریکا وجود داشته باشد، هرگز او را به واشنگتن تحویل نخواهیم داد.

العالم - اروپا

به گزارش اسپوتنیک پیتر اریکسون، افزود: اگر جولیان آسانژ، (بنیانگذار سایت افشاگر ویکیلیکس که در سفارت اکوادور پناه گرفته است)، به سوئد استرداد شود، او در این کشور محاکمه خواهد شد؛ اما در صورتی که احتمال اعدام آسانژ در آمریکا وجود داشته باشد، استکهلم هرگز وی را به واشنگتن تحویل نخواهد داد.

 

اریکسون گفت: جولیان آسانژ در سوئد به دلیل اتهاماتی مبنی بر آزار و اذیت جنسی تحت تعقیب است. ما نمی دانیم که آیا اتهامات او درست است یا نه؛ زیرا او تاکنون محاکمه نشده است. اگر او از سفارت اکوادور در لندن خارج و تحویل سوئد شود، به طور حتم تحقیقات درباره اتهاماتی که به وی نسبت داده شده است، آغاز خواهد شد.

 سفیر سوئد در ادامه افزود: اگر آمریکا علیه آسانژ شکایتی دارد می تواند از سوئد تقاضای استرداد او را داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که دلیل حقوقی وجود داشته باشد، سوئد می تواند آسانژ را به آمریکا تحویل دهد. اگر چه در صورتی که احتمال اعدام آسانژ در آمریکا وجود داشته باشد، ما هرگز او را تحویل نخواهیم داد.

سایت افشاگر ویکیلیکس از سال 2006 میلادی، اسناد طبقه بندی شده و اطلاعات مهمی را درباره تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان منتشر کرده است. آسانژ، بنیانگذار این سایت افشاگر، سال 2010 میلادی پس از آنکه مقامات آمریکایی تحقیقاتی را درباره فعالیت های او آغاز کردند و در تلاش بودند او را به اتهام آزار و اذیت جنسی دو زن به پای میز محاکمه بکشانند به سفارت اکوادور پناهنده شد و از آن زمان در این سفارتخانه زندگی کرده است. تحقیقات درباره اتهامات جنسی آسانژ ماه مه سال 2017 میلادی متوقف شد و دستور قضایی بازداشت وی نیز به طور رسمی لغو شد. اگر چه باید گفت که در صورت استرداد آسانژ به سوئد تا اوت 2020 میلادی، تحقیقات در این باره به طور مجدد آغاز خواهد شد.

استرداد آسانژ به سوئد در نهایت ممکن است به استرداد وی به آمریکا، جایی که او احتمالاً به دلیل انتشار اسناد محرمانه دولتی به اعدام محکوم خواهد شد، بینجامد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها