آمریکا به دنبال همراه کردن روسیه در حوزه انرژی است

آمریکا به دنبال همراه کردن روسیه در حوزه انرژی است
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 08:49

وزیر انرژی آمریکا قرار است اواخر این هفته به مسکو سفر کند تا با همتای روس خود در خصوص اختلافات مسکو و واشنگتن در خصوص خط لوله جریان گاز نورد استریم 2 و احتمالا تحریم های آمریکا علیه ایران در بخش نفتی مذاکره کند.

العالم - آمریکا

«ریک پری» پیش از سفر به روسیه با همتای عربستانی خود گفت وگو می کند و سپس راهی روسیه می شود تا با دیگر صادرکننده بزرگ نفت و گاز جهان دیداری داشته باشد.

این دیدار در شرایطی برگزار می شود که روسیه و آمریکا اختلافات زیادی در موضوعات مختلف دارند که نخستین آن به جریان گاز نورد استریم 2 که گاز روسیه را از طریق دریا به آلمان می رساند، است.

خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شرکت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که یک هزار و 222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.

هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.

آمریکا با اجرای این طرح مخالفت می کند و هشدار داده که شرکت هایی که در آن مشارکت کنند، تحریم خواهند شد.

آمریکایی ها معتقدند که روسیه با اجرای این طرح می خواهد بیش از گذشته به اوکراین به عنوان کشوری که در خط مقدم انتقال گاز روسیه به اروپا قرار دارد مقابله کند و جایگاه استراتژیک این کشور را در انتقال گاز روسیه به اروپا از بین ببرد.

آمریکا از سال 2014 و در پی الحاق کریمه اوکراین به روسیه، بسته های تحریمی متعددی را بر روسیه وضع کرده است و در طرف دیگر روابط خود را با اوکراین روز بروز گسترش داده است به شکلی که هم اکنون بزرگترین صادرکننده سلاح به اوکراین محسوب می شود و همواره روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی اوکراین می کند.

آمریکا حتی به آلمان نیز درخصوص اجرای طرح انتقال گاز جریان شمالی دو هشدار داده است و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلویحا آلمان را به پیروی از سیاست های ضد اوکراینی روسیه متهم کرده است.

در مقابل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با رد اظهارات ترامپ، بر ماهیت تجاری طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 برای آلمان و اروپا تاکید دارد و اعلام کرده است که اوکراین هم باید در انتقال گاز به اروپا نقش بازی کند. 

با این وجود، آمریکا، آلمان را تحت فشار قرار داده تا فعالیت روی این خط لوله را متوقف کند. 

مقامات آمریکا با وجود اظهارات مرکل معتقدند که این خط لوله وابستگی آلمان به انرژی روسیه را افزایش می دهد.

اوکراین نیز نگران است که احداث این خط لوله در دریای بالتیک باعث شود که روسیه این کشور را از خط ترانزیت انرژی به اروپا حذف کند. 

** نیاز به همراهی دیگر کشورها در تحریم ایران
اما موضوع دیگری که احتمالا در نشست وزرای انرژی روسیه و آمریکا مطرح می شود، تلاش های آمریکا برای فشار بر ایران در حوزه نفتی است.

آمریکا وعده داده است که از آبان ماه سال جاری، بر صادرات نفت ایران تحریم هایی را وضع کند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مدعی شده است که تمام توان خود را برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام خواهد داد.

مقامات آمریکایی مدعی شده اند برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت حتی حاضرند ذخایر نفتی خود را روانه بازار کنند.

مقامات آمریکایی پیش از اجرای تحریم های ضد ایرانی خود در حوزه انرژی، مذاکراتی را با کشورهای عمده خریدار نفت ایران آغاز کرده اند هر چند که آخرین تلاش آنان برای متقاعد کردن هند، براساس آنچه مسئولان هندی اعلام کرده اند، تاکنون بی نتیجه بوده است.

روسیه از جمله کشورهایی است که با تولید 11 و نیم میلیون بشکه نخستین صادرکننده نفت جهان خارج از اعضای اوپک محسوب می شود.

این کشور علاوه بر تولید و صادرات نفت، توافقاتی با ایران برای خرید نفت کشورمان و فروش آن به دیگر کشورها دارد.

بنابراین آمریکا برای موفقیت در طرح تحریمی خود نیاز به مشارکت روسیه دارد و به نظر می رسد درنشست آتی با روس ها،به این کشور پیشنهاداتی برای همراهی آنان با آمریکا در این خصوص بدهد هر چند که به نظر نمی رسد موفق به همراهی روسیه در این خصوص شود.

چرا که روسیه همکاری بلند مدتی با ایران از چهار سال پیش آغاز کرده است و اخیرا علی اکبر ولایتی فرستاده ویژه رئیس جمهوری و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به مسکو یادآور شد که دو کشور در حوزه نفت و انرژی همکاری های بیشتری را آغاز خواهندکرد وراه برای مشارکت بیشتر روسیه در پروژه های نفتی ایران فراهم است.

ازسوی دیگر، ایران متحد روسیه در سوریه محسوب می شود و هر دو کشور به همراه ترکیه به دلیل سیاست های مستقل از آمریکا با تحریم های یک جانبه ایالات متحده مواجه شده اند.

روسیه در خصوص برجام نیز تفاوت دیدگاه با آمریکا دارد و معتقد است که آمریکا با خروج از توافق هسته ای، بار دیگر نشان داده است که هیچ پایبندی به توافقات بین المللی ندارد و نمی خواهد بپذیرد که دوران جهان یک قطبی به پایان رسیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش در یک مصاحبه گفته بود آمریکا از یک سو ایران، روسیه وکره شمالی را تحریم می کند و از سوی دیگر از روسیه می خواهد که با تحریم های این کشور علیه دیگر کشورها همراه شود که درخواستی مضحک است.

با این وجود سران آمریکا و روسیه هیچگاه علاقه خود برای بهبود روابط با یکدیگر را پنهان نکرده اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام کرده است که روسیه خواهان روابط بهتر با آمریکا است و از دیدارهای پی درپی مقامات دو کشور استقبال می کند و شخصا آماده است با همتای آمریکایی خود دیدار داشته باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز که تحت شدید ترین فشارها از دو سال گذشته تاکنون به دلیل اتهام حمایت های روسیه از وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، بارها بر سیاست اشتباه آمریکا برای مقابله با روسیه تاکید کرده است و از پوتین به عنوان رهبری توانمند و تنها رقیب خود یاد کرده که خشم دمکرات ها و مخالفان وی را در آمریکا به همراه داشته است.

با این تفاسیر، می توان گفت که وزیر انرژی آمریکا در شرایطی قدم به مسکو می گذارد که برخلاف اظهارات دو رئیس جمهوری، روابط روسیه و آمریکا در دو سال گذشته به دلیل اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، الحاق کریمه به اوکراین، حمایت از دولت سوریه در مقابل غرب و مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس روس درانگلیس در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و تعداد کنسولگری های دو کشور از چهار به دو عدد کاهش یافته است و تعداد زیادی از دیپلمات های دو کشور اخراج شده اند. 

در چهار ماه گذشته نیز، واشنگتن چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده است که باعث شده روبل نزدیک به دو دهم از ارزش خود را در مقابل دلار از دست بدهد؛ واشنگتن اعلام کرده است که تحریم های ضد روسی همچنان ادامه خواهد داشت تا روسیه در رویکرد خود بازنگری کند مساله ای که روس ها تا امروز به آن اهمیتی نداده اند و مدعی هستند که اقتصاد این کشور توان ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا را دارد و سرانجام این آمریکایی ها هستند که در سیاست های ضد روسی خود تجدید نظر خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها