واکنش ها به انتقادات تند آمریکا ار دیوان کیفری بین المللی

واکنش ها به انتقادات تند آمریکا ار دیوان کیفری بین المللی
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 14:21

انتقادات تند جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از روند دادرسی دیوان بین المللی کیفری از جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان واکنش های گسترده ای را به دنبال داشته است.

العالم - آمریکا

دیوان بین المللی کیفری با صدور بیانیه ای تاکید کرد به عنوان یک نهاد دادگستری بین المللی بدون توجه به تهدیدهای آمریکا به فعالیتهای خود مطابق با اصل قانونمداری ادامه خواهد داد. دیوان بین المللی کیفری پیش تر در تحقیق خود در خصوص اقدامات آمریکا در جنگ افغانستان اعلام کرده بود، نیروهای نظامی آمریکا و کارمندان اداره مرکزی اطلاعات این کشور، مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شده اند.

بر اساس یافته های این تحقیق، حداقل ۶۱ زندانی در افغانستان بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ میلادی، توسط نیروهای نظامی امریکا، شکنجه شده اند.

دادستان دیوان بین المللی کیفری در این تحقیق گفته است که کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA)  ۲۷ زندانی را در بین همین سال ها مورد شکنجه قرار داده اند.

دیوان بین المللی کیفری، نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تحقیقات دیوان بین المللی کیفری مدعی شد: دیوان بین المللی کیفری با توجه به نظام قضایی داخلی آمریکا که شهروندان خود را در عالی ترین سطح اخلاقی و قانونی مسئول می شمارد، غیر ضروری استنظامیان آمریکا باید با رعایت کامل قوانین جنگی عمل کنند و وقتی نقض قانون صورت گیرد آمریکا اقدام مناسب و به موقع را علیه متخلفان انجام خواهد داد.

آمریکا پس از حوادث یازدهم سپتامبر هر اقدام ناقض حقوق بشر را به بهانه مبارزه با تروریسم مجاز می دانست. سربازان و ماموران سازمان سیا  در افغانستان و عراق و دهها کشور دیگر اقدام به جنایات گسترده و ربودن وشکنجه  مظنونین به اقدامات تروریستی کردند.

تصاویر و فیلم های که از بخشی از این جنایات آمریکا به بیرون درز پیدا کرد رسوایی بزرگی را برای دولت بوش به وجود آورد . دونالد رامسفلد وریر دفاع آمریکا مجبور به کناره گیری از مقامش شد.

این جنایات آن سوی چهره منفور و زشت آمریکا را برای افکار عمومی جهان آشکار کرد. این چهره منفور از آمریکا در اذهان عمومی مردم آمریکا نیز اثر گذاشت به طوریکه یکی از شعارهای اصلی باراک اوباما در انتخابات رریاست جمهوری سال 2008 بستن زندان گوانتاناما و ترمیم چهره آمریکا بود.

پس از پیروزی اوباما نیز بخشی در وزارت خارجه آمریکا برای فعال شدن دیپلماسی عمومی با هدف بهبود چهره آمریکا تشکیل شد. حال جان بولتون با واکنش تند به تحقیقات دیوان بین المللی کیفری درباره جنایات سربازان و ماموران سیا در افغانستان به دنبال سرپوش گذاشتن بر آن روی چهره زشت و منفور آمریکا است.

بولتون همچون رئیسش ترامپ نگاهش به حقوق بین الملل و نهادهای بین المللی کاملا ابزاری است.

اگر این نهادها در خدمت منافع آمریکا باشند حداکثر بهره برداری را از آن برای توجیه سیاستهایشان می کنند و اگر نباشذ یا آن را نادیده می گیرند و یا از آن خارج می شوند. تاکنون 123 کشور به دیوان بین المللی کیفری پیوسته اند .

آمریکا بخاطر نگرانیهایش از تحت پیگرد قرار گرفتن سرباازان و ماموران سیا در گوشه و کنار جهان به دیوان بین المللی کیفری نپیوسته است.

حتی دولت آمریکا اقدام به امضای توافقنامه هایی دو جانبه با برخی کشورهای ضعیف و وابسته کرده تا با دیوان بین المللی کیفری در زمینه تحقیقات از اتباع آمریکایی همکاری نکنند. حال  دادستانهای دیوان بین المللی کیفری در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته اند که تا کجا درباره تحقیق و محاکمه جنایات سربازان آمریکایی و ماموران سیا پیش خواهند رفت.

  خروج آمریکا از نهادها و موافقتنامه های بین المللی و نادیده انگاشتن بسیاری از حقوق بین الملل با مقاومت کشورهای جهان حتی متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: قربانیان جنایت های بین المللی هرکجا که باشند مستحق عدالت هستند و باید جنایتکاران جنگی در هر نقطه ای که یافت شدند به دادگاه تحویل، محاکمه و مجازات شوند.

وی افزود: اتحادیه اروپا همچنان از نقش قانون و تلاش ها برای تحقق عدالت علیه شنیع ترین جنایت ها حمایت می کند و به تمکین از دیوان بین المللی کیفری و فعالیت های این دادگاه ادامه می دهد.

در داخل آمریکا نیز اظهارات تند بولتون در قبال دیوان کیفری بین الملل واکنشهایی را به دنبال داشته است. "بن رودز" Ben Rhodes مشاور دولت «باراک اوباما»رئیس جمهوری پیشین آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: ما نباید به جنگی بی انتها ادامه دهیم ‏که هیچ کدام از اهدافش تحقق پذیر نیست.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها