واعظی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان:

روابط راهبردی تهران - عشق آباد توسعه می‌یابد

روابط راهبردی تهران - عشق آباد توسعه می‌یابد
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 19:43

رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: روابط راهبردی تهران - عشق آباد در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی توسعه می‌یابد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

محمود واعظی که در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی به ترکمنستان سفر کرده است در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های این کشور عصر چهارشنبه به همراه هیات همراه با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
مقام‌های دو کشور در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط راهبردی دو کشور خواستار تعمیق و تسریع در روابط دو کشور در زمینه‌های محتلف شدند. 
رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان، گفت: ایران و ترکمنستان دارای رابطه‌ای دیرینه و تاریخی و پیوند فرهنگی عمیقی با یکدیگر هستند و با توجه به هدف راهبردی ایران در تعمیق روابط با همسایگان خود در توسعه روابط دو جانبه در تمامی حوزه‌ها با ترکمنستان اعلام آمادگی می‌کنیم.
واعظی با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری‌های دو کشور افزود: مناسبات متنوع و گوناگون اقتصادی و تجاری دو ‌کشور در مرحله خوبی قرار دارد تهران و عشق آباد می‌توانند با همکاری‌های مشترک میزان مبادلات و روابط تجاری خود را افزایش بدهند.
رییس دفتر رییس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای عملیاتی کردن تمامی توافق‌های انجام شده، گفت: تهران هیچ گونه محدودیتی در همکار‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، همکاری‌های گمرکی، خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترانزیت، همکاری‌های دریایی در حوزه دریاچه خزر و روابط تجاری با عشق آباد ندارد.
واعظی با برشمردن مزیت‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه دارای منافع مشترک منطقه‌ای افزود: مرز مشترک و اشتراک فرهنگی دو کشور یک مزیت منحصر به فرد برای رونق روابط تجاری و گردشگری ایران و ترکمنستان است و ما خواستار رفع موانع و گسترش روابط تجاری و گردشگری دو کشور هستیم.
 عشق آباد هیچ‌ مانعی در راه توسعه روابط منطقه ای با تهران ندارد 
رشید مردف وزیر امور خارچه ترکمنستان نیز با ابراز خرسندی از سفر واعظی به عشق آباد و مذاکره مقام‌های دو‌ کشور گفت: تهران و عشق آباد روابطی قدیمی و تاریخی دارند و اشتراک فرهنگی دو ملت انگیزه‌ای قوی برای توسعه همه جانبه روابط دو‌ کشور است. 
رشید مردف با برشمردن همکاری‌های ایران و ترکمنستان افزود: از ابتدای استقلال و تاسیس جمهوری ترکمنستان، ایران همواره در کنار مردم و دولت ترکمنستان بوده است و ایران جایگاه ویژه‌ای در حوزه سیاست خارجی ما دارد.
مردف با اشاره به حضور مقام‌های مختلف در هیات‌های دو کشور گفت: مقام‌های مسئول حاضر در این مذاکرات از سوی ایران و ترکمنستان نشان از اراده ایران و ترکمنستان برای تسریع در عملیاتی کردن توافق‌ها در حوزه های مختلف دارند. 
وی با تاکید بر زمینه‌های مشترک همکار‌های دو کشور افزود: ایران می‌تواند نیازمندی‌های مختلف ترکمنستان در حوزه‌های گوناگون حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی، روابط تجاری، خدمات فنی و مهندسی را مرتفع کند. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به اراده سیاسی دو کشور در همکارهای منطقه‌ای و دو جانبه گفت: عشق آباد هیچ‌ مانعی در راه توسعه و گسترش روابط دو‌جانبه و منطقه‌ای با تهران ندارد و معتقدیم دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان منافع مشترک بی‌شماری دارند که این منافع ایجاب می‌کند دو‌ کشور تمامی موانع موجود را مرتفع و روابط خود را گسترش بدهند.

پربیننده ترین خبرها