جان کری: در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با ظریف دیدار کرده‌ام

جان کری: در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با ظریف دیدار کرده‌ام
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 23:01

وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه مدعی شده در ماه‌های گذشته بین سه تا چهار بار با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

 

العالم - ایران / سیاسی

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا و یکی از معماران توافق هسته‌ای «برجام» در مصاحبه‌ای به تازگی ادعا در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. 

به نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، کری در یک مصاحبه رادیویی درباره دیدارهایش با ظریف در ماه‌های گذشته گفت: «فکر می‌کنم سه تا چهار بار با او دیدار کرده‌ام.»

کری ادعا کرده در نروژ، مونیخ و سایر نشست‌های بین‌المللی با ظریف دیدار کرده است. 

او درباره محور موضوعاتی که با آنها درباره ظریف گفت‌وگو کرده گفت: «من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.»

منابع خبری پیش از این هم در ماه اردیبهشت، گزارش داده بودند کری وارد رایزنی‌هایی مخفیانه با ظریف برای نجات توافق هسته‌ای شده است. 

روزنامه «بوستون‌گلوب»، ۵ اردیبهشت‌ماه، یعنی دو هفته پیش از اقدام دولت ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام نوشته بود جان کری در راستای تلاش برای نجات دادن یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش در زمان حضور در سمت وزارت خارجه آمریکا دو هفته پیش وارد نوعی دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌پرده با یکی از مقام‌های ارشد ایرانی شد. 

به گزارش فارس؛ ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌‌ها علیه ایران را احیا کرد.

پربیننده ترین خبرها