جنگ تجاری آمریکا؛

استقبال چین از پیشنهاد غیر منتظره آمریکا برای گفت و گوهای تجاری

استقبال چین از پیشنهاد غیر منتظره آمریکا برای گفت و گوهای تجاری
پنج‌شنبه 22 شهريور 1397 - 19:50

چین از پیشنهاد غیرمنتظره دولت آمریکا به پکن برای برگزاری دور تازه ای از گفت و گوها درباره اختلافات تجاری و تعرفه های فزاینده بر روی کالاهای وارداتی استقبال کرد.

العالم ـ آسیا

"گائو فونگ" سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه در پکن در جمع خبرنگاران اعلام کرد این پیشنهاد دو هفته پس از تهدید آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد بر روی 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکایی به غیر از 50 میلیارد دلار قبلی تعرفه 25 درصدی وضع کند، به پکن ارایه شده است.
کارشناسان معتقدند هر دو اقتصاد بزرگ جهان امیدوارند با برگزاری این دور از گفت و گوها از شدت تنش های فزاینده بر اثر جنگ تجاری و رویارویی تعرفه ها بکاهند اما تحلیلگران چندان به مثبت بودن این مذاکرات خوشبین نیستند.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت کشورش از سوی آمریکا برای برگزاری یک دور جدید از گفت و گوهای تجاری دعوت شده است و از این اقدام استقبال می کند.
وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی و مناقشات تجاری برای هیچ طرفی سازنده نیست، افزود که دعوتنامه ای از آمریکا دریافت شده است و طرفین در حال رایزنی بر سر جزییات آن هستند.
از ماه جولای امسال و از زمانی که مذاکرات متوقف شد و جنگ تجاری دو کشور شدت گرفت، دو طرف نتوانستند بر سر اختلافات و برگزاری دور تازه ای از گفت و گوها به توافق برسند.
"استفان منوچین" وزیر بازرگانی آمریکا از "لیو خه" مشاور ارشد اقتصادی و معاون نخست وزیر چین دعوت کرده است تا یک دور دیگر از گفت و گوهای تجاری در روزهای آینده میان دو کشور برگزار شود.
این اتفاق بسیار غیرمنتظره بود زیرا دولت آمریکا و خود منوچین اعلام کرده بودند گفت و گو با چین فعلا در اولویت نیست و واشنگتن روی مذاکره با اروپا، کانادا و مکزیک متمرکز شده است.
به گزارش ایرنا، "چن چی" محقق دانشگاه "چینگ هوا" در پکن می گوید حالا که دولت آمریکا برای گفت و گو اعلام آمادگی کرده است به نظر نمی رسد پکن این فرصت را از دست بدهد اما نشریه هنگ کنگی می نویسد بعید است راهی برای پایان دادن به این همه اختلاف تجاری پیدا شود.
"جانگ جه شین" از موسسه مطالعات شانگهای نیز بر این باور است که چارچوب تجاری و اختلافات، مورد گفت و گو قرار می گیرد اما چشم انداز روشنی برای حل مسایل هنوز دیده نمی شود.

پربیننده ترین خبرها