الجعفری: اجازه دخالت در امور عراق را نمی‌دهیم

الجعفری: اجازه دخالت در امور عراق را نمی‌دهیم
جمعه 23 شهريور 1397 - 00:22

وزیر امور خارجه عراق درواکنش به بیانیه کاخ سفید و ابراز نگرانی ادعایی مقامات آمریکا از تهدید مراکز دیپلماتیک خود دراین کشور گفت که آقای ترامپ باید بداند عراق از جان و امنیت همه شهروندان ساکن در خاک خود از هرکشوری که باشند محافظت می کند و اجازه دخالت در امور خود را نیز به کسی نمی دهد.

العالم-عراق

ابراهیم الجعفری در جریان حضور در نشست اتحادیه عرب در قاهره در جمع خبرنگاران، در سخنانی که در رسانه های عراقی بازتاب یافت، خطاب به 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: عراق دارای نیروهای امنیتی است و آنها دستاوردهایی داشته اند که هیچ جایی برای شک ندارد و زمانی که بسیاری از کشورهای جهان قادر به شکست داعش نبودند، نیروهای عراقی توانستند آن ها را شکست دهند.

واکنش الجعفری به مواضع اخیر مقامات آمریکاست که پس از افشای نقش کنسولگری این کشور در آشوب های اخیر بصره و به آتش کشیده شدن مراکز دولتی، حزبی و الحشد الشعبی و همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دست به فرافکنی زده و نسبت به امنیت مراکز دیپلماتیک خود ابراز نگرانی کرده اند.

وزیر امورخارجه عراق در همین خصوص گفت: نیاز به کسی نداریم که از امنیت ما دفاع کند و هرگونه حمله به شهروندان حاضر در خاک خود را حمله به عراقی ها می دانیم، بنابراین دولت ترامپ بداند که عراقی ها حافظ ارزش های خود هستند و از تمامی شهروندان خارجی که در عراق حضور دارند بعنوان میهمان و بدون کوتاهی یا ترس از کسی، حمایت می کنند.

الجعفری تاکید کرد که ما از اتباع خارجی که به آنها اجازه افتتاح سفارت و کنسولگری داده ایم حفاظت می کنیم و همچنین از سفارت آمریکا نسبت به هرگونه حمله حفاظت می کنیم؛ هنگامی که کنسولگری ایران از سوی برخی افراد مشکوک مورد حمله قرار گرفت نیز همین موضع را اعلام کردیم.

وی افزود: ملاک سنجش ما یکی است هنگامی که از فلان دولت و یا شهروند و یا سفیر یا کنسول ناراضی هستیم به طور صریح به او ابلاغ می کنیم و به کسی اجازه نمی دهیم که در امور ما دخالت کند.

وی در ادامه گفت: همانطور که اجازه دخالت در امور داخلی خود را به کسی نمی دهیم خود نیز در مسائل میان دیگر کشورها دخالت نمی کنیم و نمی خواهیم عراق را به میدانی برای جنگ اراده های منطقه ای و بین المللی از جیب حاکمیت ملی، شهروندان و میهمانان (شهروندان خارجی مقیم) تبدیل کنیم.

گفتنی است: بدنبال شکست تلاش چهارماهه آمریکا برای تشکیل یک دولت دست نشانده در عراق، فشارهای سیاسی این کشور به بغداد از جمله تنش آفرینی در داخل عراق (آشوب های بصره) و نیز فشار به نیروهای مقاومت عراقی (عامل شکست پروژه داعش) در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است.

برخی ناظران بر این باورند که یکی از طرح های آمریکا در شرایط کنونی عراق، افزایش تنش و هرج و مرج با هدف تشکیل دولت نجات ملی است که از طریق سازمان ملل زمینه دخالت واشنگتن در کل روند سیاسی عراق و امکان ایجاد تغییرات بنیادی در آن را فراهم می کند، امری که نه از طریق نتایج انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت و نیز تشکیل دولت جدید نتوانست به آن برسد.

به باور آنها، توصیه آیت الله سیستانی مبنی بر عدم انتخاب چهره های گذشته برای پست نخست وزیری و نیز نزدیکی دو ائتلاف پیشتر رقیب سائرون (سید مقتدا صدر) و الفتح (هادی العامری)، تلاش فشرده ماههای اخیر مقامات آمریکایی برای تشکیل دولت دلخواه به رهبری یک نخست وزیر همراه را کاملا به شکست رسانده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها